Här är U19-herrlandslagets trupp till lägret i Uppsala

Den 10-13 november samlas U19-herrlandslaget i Uppsala för ett fyra dagar långt läger. Förutom teambuilding och träningstillfällen väntar även två träningsmatcher för blågult. Till lägret har förbundskapten Jonatan Brolin tagit ut en trupp bestående av 25 spelare. ”Vi vill testa på fler fysiskt duellstarka spelare som kan hantera sin motståndare”, säger förbundskapten Jonatan Brolin.
Foto: Svensk Innebandy

Stora målet för U19-herrlandslaget är VM i Danmark, 2023. Nästa steg på den resan är nu utstakad då truppen till det kommande landslagslägret i Uppsala är uttagen.

Totalt har förbundskapten Jonatan Brolin tagit ut en trupp bestående av 25 spelare som nu får chansen att visa upp sig i Uppsala. För Brolin och hans ledarstab handlar det om att bygga vidare på den resa som laget påbörjat.

– Generellt så väljer vi att fortsätta lära oss. Antingen vinner man eller så lär man sig saker. Vi försöker ta lärdomar av det vi gjort tidigare på Bosön, i Finland och senast i Schweiz kring vad vi tycker fungerat okej i spelet och vad vi tycker att vi har saknat. Fundera kring vad vi behöver rota i framöver för att vara bäst när det gäller 2023 i Fredrikshamn under VM, säger förbundskapten Jonatan Brolin.

– När det gäller specifikt kring den här truppen så handlar det om att vi vill testa på fler fysiskt duellstarka spelare som kan hantera sin motståndare på ett bra sätt och som tävlar i alla försvarssituationer fullt ut. Sen vill vi fortsatt ha spelare som fyller andra roller också, spelare som är aggressiva i sista tredjedelen och som kan ta bollen mot mål. Även spelare som kan hjälpa till med löpningar utan boll.

Att nu få chansen att samlas med en sån här bred skara spelare har många fördelar. Vidd och bredd är återkommande när förbundskaptenen beskriver den uttagna landslagstruppen.

– Jag tycker att det finns en väldig vidd i egenskaper. Vi tittar på den internationella innebandyn hur den ser ut och vad våra spelare behöver för egenskaper för att hantera den. Vi har spelare som gärna vill avsluta och slå avgörande passningar, vi har en hel del rollspelare som tar uppgiften att täppa igen ytor genom att ta löpningar utan boll.

– Offensivt har vi spelare som tar stor prestige i att spela ett bra försvarsspel och som visar att vi är svåra att forcera. Vi har en bra mix av egenskaper.

För U19-herrlandslaget handlar det även om att sätta en identitet inför det som komma skall, berättar Brolin.

– Vi kommer att jobba mycket med att enas kring vår identitet. Vad ska vi stå för som lag och sen jobba stenhårt med att göra det tillsammans. Att inte bara säga att vi ska göra något och sen svajar det i matcherna utan att vi står för det under hela matcherna. Så främst sätta vår identitet men även få ihop försvarsspelet på ett bra sätt och få ihop vårt kontringsspel ännu bättre.

Under lägret i Uppsala kommer U19-herrarna även att spela två träningsmatcher. Först ut väntar Nykvarn under torsdagskvällen innan laget ställs mot Hagunda under lördagen.

Att U19-herrarna nu får chansen till en samling där fokus ej ligger enbart på landskamper ser Brolin som mycket positivt inför framtiden.

– Vi kommer att jobba med att få ihop ett starkt lag av de här spelarna så det blir även en del teambuilding. Det tror jag är svårare att få in om det är landskamper för då finns det inte riktig tid med såna saker, så det blir bra.

U19-herrlandslagets trupp till Uppsala
Målvakter