Här är vinnarna i SM i fågelholk 2021

Naturskyddsföreningen kan stolt presentera vinnarna i 2021 års SM i fågelholk. Bland hundratals inskickade bidrag valde juryn ut 15 finalister. Nu har omröstningen stängt och vi har ett resultat. Och vinnarna är: Klass 3a på Kullaviksskolan i Kungsbacka, klass 5-6 på Unbyns skola i Boden och klass 8-9 på Västra skolan i Falun. Stort grattis!

– Ett stort grattis till alla vinnare. Tack också till övriga finalister som placerar sig på en delad och ärofull andraplats Det är fantastiskt att se hur stort engagemang SM i fågelholk väcker. Trots de speciella förutsättningar som nu råder har lärare och elever runt om i Sverige engagerat sig för fåglarnas bästa, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Nästan 400 bidrag skickades in till årets upplaga av SM i fågelholk. Juryn hade det roliga men svåra jobbet att utse 15 finalholkar och på Naturskyddsföreningens webbplats har omröstningen nu pågått i ungefär en vecka.

Vinnarna i SM i fågelholk 2021 är:
Förskola–årskurs 3: Klass 3a på Kullaviksskolan i Kungsbacka för bidraget “Mossis”. Det vinnande bidraget fick 37 % av rösterna i kategorin.
Årskurs 4–6: Klass 5-6 på Unbynsskolan i Boden för bidraget “Hotell Mosse” – 36 % av rösterna i kategorin.
Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 8-9 på Västra skolan i Falun för bidraget “Tunnan” – 30 % av rösterna i kategorin.

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till klass 3ab på Särö skola i Kungsbacka med motiveringen:

Eleverna bygger holkarna i grupper för att lära känna varandra över klassgränserna. De dekorerar holkarna med naturmaterial som de plockar själva och sätter upp dem i närområdet. Sedan är de med när fågelungarna kläckts i holkarna och ringmärks av lokala ornitologer. Ett viktigt arbete som skapar minnen för livet.

– Det råder bostadsbrist i skogen. Det storskaliga svenska skogsbruket leder till att många fåglar inte har någonstans att bo, eftersom det saknas gamla träd. De flesta fåglar som bygger bo i trädens håligheter kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare, men finns det inte tillräckligt med träd att bygga bon i kan fågelholkar spela en viktig roll. Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla lärare och skolklasser runt om i hela Sverige för roliga, fantasifulla och välbyggda fågelholkar, som kommer att göra konkret nytta för fåglarna, säger Karin Lexén.

I årets upplaga av SM i fågelholk har hundratals barn och ungdomar byggt holkar under vägledning av engagerade lärare. SM i fågelholk är öppen för alla klasser och skolor. Tävlingen är till för att stärka skolbarns relation till fåglar och natur. Att sätta upp holkar är ett roligt sätt att kombinera kreativitet och praktisk naturvård. Snickra en holk och få vild livsglädje inpå knuten!

Läs mer om tävlingen och ladda hem pressbilder på holkarna.

Här är årets alla finalister:
Finalister i kategorin Förskola–årskurs 3
1. "Jordgubbsholken" Ösbyskolan, klass 2–3 på Värmdö
2. "Tekoppsholken" Drakborgens fritidshem, Färjestaden skola i Färjestaden
3. "The Galaxy" Kullaviksskolan, klass 3b i Kungsbacka
4. "Mossis" Kullaviksskolan, klass 3a i Kungsbacka
5. "Lakritsglassen" Tranängsskolans storfritids i Tranemo

Finalister i kategorin Årskurs 4–6
1. "Klocktornet" Västerhaninge Montessoriskola, klass 6 i Haninge
2. "Isabelle" Gärdesskolan, klass 4 i Sollentuna
3. "Barkholken" Västerhaninge Montessoriskola, klass 6 i Haninge
4. "Hotell Mosse" Unbyns skola, klass 5–6 i Boden
5. "Stefan" Hedens skola, klass 6 på Hönö, Öckerö

Finalister i kategorin Årskurs 7–9 & gymnasiet
1. "HängGås" Nätrabyskolan, klass 7 i Karlskrona
2. "Handsprit" Västra skolan, klass 8–9 i Falun
3. "Tunnan" Västra skolan, klass 8–9 i Falun
4. "Bergsprängaren" Futuraskolan International Bergtorp klass 9e i Täby
5. "Fiffis hus" Bjärnums skola, klass 7 i Hässleholm

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Tusentals räddningsinsatser över hela landet för att rädda bina12.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bin är livsviktiga för oss människor. En stor del av den mat vi äter pollineras av bin och andra insekter. Men bina är hotade – i Sverige är en tredjedel av de vilda biarterna på väg att försvinna. Genom kampanjen Operation: Rädda bina driver Naturskyddsföreningen på för en mer bivänlig politik och uppmuntrar till konkreta räddningsinsatser för att rädda vilda bin. De senaste åren har nästan 22 000 räddningsinsatser rapporterats in.

Inga nya krav på utsläppsminskningar för industrin1.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Klimaträttsutredningen lyckas inte med sitt viktigaste uppdrag – att se till att utsläpp av växthusgaser från den befintliga industrin minskar. Den industri som står för hälften av alla klimatutsläpp i Sverige slipper fortsatt undan. Det skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Dagens Industri idag. Föreningen kräver nu att regeringen ser till att alla tillstånd till alla verksamheter som använder fossila bränslen omprövas så att klimatkrav kan ställas.

SM i fågelholk: Årets finalister presenteras på Skansen18.3.2021 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Det råder bostadsbrist i skogen. Det högintensiva skogsbruket gör att lämpliga boträd saknas och många fåglar har därför inte någonstans att bo. SM i fågelholk är ett sätt att öka barn och ungas intresse för naturen och samtidigt bidra till att skapa fler boplatser. I årets upplaga av SM i fågelholk har det nu blivit dags att presentera finalisterna – 15 finalholkar i tre kategorier. Det gör vi på Skansen den 23 mars kl 10.00. Välkommen!