Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Här är vinnarna i Tekniska verken Innovation Camp 2018

Efter 21 timmar där 80 ungdomar intensivt har fokuserat på problemlösning, har nu juryn för Tekniska verken Innovation Camp 2018 enats om en vinnande idé.

Vinnande laget i Innovation Camp 2018, med Jonna Castell från Ung Företagsamhet till vänster och Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken, till höger.

Igår (8 nov) kl 15.00 samlades 80 förväntansfulla och nyfikna ungdomar på Tekniska verkens huvudkontor i Linköping. De delades in i 20 olika grupper och fick i uppdrag att lösa ett case som presenterades av Emanuel Lindblad, affärsutvecklare på Tekniska verken. Uppdraget handlade om att skapa en bättre kundupplevelse på Tekniska verkens återvinningscentraler, så att fler tycker att det är roligt och enkelt att återvinna.

Under natten har eleverna försökt att hålla sig vakna, och jobbat intensivt med att utveckla sina idéer som de under morgonen har presenterat för juryn.

Den vinnande idén:

Ungdomsservice

"Tjänstens funktion går ut på att genom anställning av undomar utöka den välkomnande känslan hos återvinnande medborgare på allmänna återvinningscentraler, samt att ungdomarna finns tillgängliga för hjälp av sortering och att bära tungt avfall för att snabba på och underlätta."

Juryns motivering:
"Här knyts social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet samman.
När effektiv anvädning av mänskliga resurser gör resurseffektivitet mänsklig."

Vinnande Lag 5 består av:

Amelie  Selhag, Katedralskolan, Linköping

Olivia Bergendal, Thorén Business School, Linköping

Hemming Gong, Nyströmska skolan, Söderköping

Zacharias Nyholm, Vamia, Vaasa, Finland

Så här säger laget om att ha vunnit Tekniska Verken Innovation Camp 2018:

"Skitkul att vinna!
Och så roligt med nya kompisar, vi klickade SÅ bra från början. Sen kom vi på en idé ganska snabbt som vi gick igång på. Men mitt i natten när vi var jättetrötta blev vi kanske lite sura på varandra en stund. Men det fort över och sen funkade vi superbra ihop igen. Och nu har vi vunnit!"

Kontaktuppgifter till den vinnande gruppen:

Olivia Bergendal 073-5410197

Hemming Gong 070- 4339058

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Lotta Holmquist, marknadskommunikatör och projektledare, Tekniska verken
lotta.holmquist@tekniskaverken.se

Jonna Castell, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland
013-470 38 83, 0705 – 87 30 10
jonna.castell@ungforetagsamhet.se

Tekniska verken Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv. Arrangörer är Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping.

Innovation Camp är en del av East Sweden Innovation Week.

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre utbildningskoncept: Vårt samhälle, Se möjligheterna och UF-företagande. Dessutom finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare. Vårt erbjudande till lärare och skolledare innefattar fortbildning, bedömningsstöd, seminarier, möjligheter till stipendium, utbildningsmaterial, möjligheter till utbyte med andra länder, inspiration för lärare och elever m.m. www.ungforetagsamhet.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nu har Tekniska verken i Linköping eldat den sista kolbiten15.3.2019 14:27:04 CETPressmeddelande

I onsdags (13 februari) eldades det allra sista kolet i kraftvärmeverket vid Resecentrum i Linköping. Tekniska verkens styrelse tog i november 2017 beslutet att fasa ut kol och fossil olja i kraftvärmeproduktionen till eldningssäsongen 2021. Nu har kolpannan slocknat för gott och kommer under sommaren att konverteras för att kunna elda återvunna och/eller förnyelsebara biobränslen istället.