Här får hemlösa katter nya hem

Ifs samarbete med Kattstallet gör att övergivna katter kan bli tryggt försäkrade i ett nytt hem.

Sedan snart tre år tillbaka har If ett samarbete med Kattstallet. Man tror att det finns mellan 100 000 och 150 000 hemlösa katter i Sverige idag. Tack vare Kattstallet, och andra katthem, får många av dem nya kärleksfulla hem.

– Vi matchar alltid katten med de förutsättningar som finns hos den nya ägaren, berättar Careen True, verksamhetschef på Kattstallet. Bland annat så pratar vi väldigt mycket innan vi adopterar bort en katt till ett nytt hem. Vi vill ju inte bli av med dem bara för att vi kan, det måste vara rätt.

Kattstallet är en ideell förening och går runt genom gåvor, sponsring och samarbeten, som till exempel If.

– Det är jättekul att jobba tillsammans med If och vi känner att vi är delaktiga och jämlika i vår samverkan. Vi har mycket diskussioner kring utformningen av försäkringarna och det är roligt att vi har fått vara med och påverka, det tror jag inte vi hade kunnat göra med något annat försäkringsbolag, säger Careen True.

När en hemlös katt kommer in till Kattstallet blir den undersökt av veterinär, kastrerad och avmaskad. Alla katter säljs sedan med en försäkring från If, som den nya ägaren kan välja att behålla eller avsluta.

– Det känns jättebra att kunna erbjuda alla katter en så bra försäkring. Vi är särskilt nöjda med att vi kan erbjuda försäkring även för våra gamla katter, tack vare att If gör ett undantag för dem. Det är viktigt eftersom alla katter är lika mycket värda hos oss, och det skulle vara svårt att styrka det om vi inte kan försäkra dem, säger Careen True.

Kattstallet skulle inte klara sig utan sina volontärer. Totalt engagerar sig runt 150 volontärer aktivt i verksamheten och gör allt ifrån att driva café, fånga in katter och ha hand om daglig skötsel.

– Om man vill bli volontär börjar man med att komma på en informationsträff. Sedan testar man på två arbetspass, och tycker man fortfarande att det känns okej kan man bli volontär. Vi jobbar också mycket med kunskap kring katter och katters beteende. Alla som arbetar här ska förstå varför deras arbete är viktigt.

Kattstallet ligger i Vällingby, utanför Stockholm, och är öppet varje dag mellan 13.00 och 18.00 för de som vill komma förbi, fika och titta på katterna. Är man intresserad av att adoptera en katt från Kattstallet, eller bli volontär, finns all information på hemsidan. http://www.kattstallet.se/

Film (If & Kattstallet): https://www.youtube.com/watch?v=sogEHLm4uXI&feature=youtu.be

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Unga mest positiva till att hyra ut stugan i vinter18.12.2018 07:30Pressmeddelande

Att hyra ut fritidshuset under vinterloven är ett sätt att på en och samma gång tjäna några extra tusenlappar och hålla huset bebott i vinterkylan. Ändå är det förhållandevis få som kan tänka sig att hyra ut under perioden, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Svenska fritidshus drabbas av skador för 650 miljoner per år och många skador skulle kunna begränsas med mer regelbunden tillsyn.