Här häcklar vi så det står härliga till - Lin och ull på Skansen

Hur det går till att bråka, skäkta, häckla och spåna? Och hur blir man expert på att spinna och väva? Följ linets och ullens väg från fiber till färdig produkt, och missa inte Spinnrocka loss söndag 20 augusti - tävlingen där konkurrensen är hårfin. Lin och ull pågår 19 – 22 augusti kl 10 – 16.30.

För drygt hundra år sedan kunde kvinnorna spinna, väva och bereda sitt lin. Lin och ull var de fibrer som brukades mest och ofta användes de tillsammans i vävar. I programmet ”Lin och ull” visas linberedningens olika moment; bråkning, skäktning, dragning, häckling och spånad och hur en spinnrock och en vävstol används. Fåren klipps, ullen kardas, ylletyget stampas till en tät vadmal vid Vadmalsstampen och gammalt ylle återvinns. Den som vill får hjälpa till vid byken, ta del av praktiska hushållstips och lära sig att knyppla och slöjda. Söndagen den 20 augusti är det dags för Spinnrocka loss! i Bragehallen - den spännande tävlingen i hur en tråd blir till!

Det här händer under Lin och ull

Bråka, skäkta, häckla, spinna och väva i och utanför Älvrosgården
Här visas hur man tar hand om det rötade linet: torkar det i bastun, bråkar, skäktar och häcklar, spinner på slända och spinnrock, och vävning i mangårdsbyggnaden med ull.

Linne i Delsbogården
I mangårdsbyggnaden visas äldre linne som t ex praktfulla textilier som fälltäcken och sängryor i ylle, kläder i lin och ull från Skansens klädkammare, knyppling från Hälsingland och vävning av linnetyg till särkar.

Byk vid dammen intill Delsbogården
Skansens byalag visar hur man byker, demonstrerar andra äldre tvättmetoder, och hur man vårdar ylle, vädrar yllekläder och tar bort fläckar.

Linberedningsverket och vadmalsstampen
Linberedning pågår med den vattendrivna skäkten. Här visas också hur man stampar ylletyg till vadmal i den vattendrivna stampen och valkar stickade ylleplagg.

Repslagning på Tingsvallen
Skansens byalag visar hur repslagning av lin och hampa går till.

Prova på vid Orsakullen
Pröva-på knyppling (lör–sön 11–15, mån–tis 10–15)
Ny och traditionell knyppling med Föreningen Knyppelpinnarna. Pröva på att knyppla själv!
Pröva-på-slöjd (lör–sön 11–15, mån–tis 10–15)
Pröva på att brodera och tova tillsammans med Stockholms läns hemslöjdsförening.

Linet rycks på åkern vid Seglora kyrka kl 13.30–15
Linet såddes på Karolinadagen den 20 maj och som enligt folktron då skulle växa sig långt. Här visas hur det går till att rycka linet och du får möjlighet att hjälpa till.

Återvinn ditt ylle vid Hornborgastugan
Förr var tillgången på ull begränsad. Gamla slitna ylleplagg repades upp tråd för tråd och genom att ”kärnas" och kardas kunde de spinnas till garn igen.

Produkter av lin och ull på Marknadsgatan lördag 19 och söndag 20 aug
Här visas och säljs garn och hantverk av lin och ull: stickat, nålbundet virkat, vävt och tovat samt smycken, leksaker och mathantverk.

Slöjd på Bollnästorget lördag 19 och söndag 20 aug
Slöjd av lin demonstration och försäljning av Linodlarföreningen Fransåker

Fårklippning vid Skånegården kl 12.15–14
Fårklippning Leicesterfåren ska klippas och Skansens djurvårdare visar hur klippning med handsax går till.

Bageriet, Stadskvarteret
Linfröbröd finns till försäljning i Bageriet.

Spinnrocka loss 20 augusti
Söndagen den 20 augusti är det dags för Spinnrocka loss – en rolig tävling i att spinna ull till en tråd i Bragehallen. De tävlande spinner på slända eller spinnrock. I samarbete med Slöjd Stockholm.
Bragehallen kl 11.45–14.45

Lin och ull är fyra dagar med fokus på aktiviteter och prova-på med start lördag den 19 augusti och pågår till tisdag den 22 augusti kl 10–16.30.

Med reservation för ändringar

Ull. Wool.
Spinna lin. Spinning flax. Foto: Maria Johansson/Skansen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.