Här måste personalen träna tre gånger i veckan

Att träning på arbetstid höjer produktiviteten är bevisat i studier. Men vad händer om man ökar dosen till tre timmar obligatorisk träning? Det vill Göteborgsföretaget Icebug ta reda på.

För skoföretaget Icebug är hållbarhet en grundpelare på alla plan. Icebug är världens första klimatpositiva skoföretag och leder vägen mot en mer hållbar skoindustri. Men hållbarhetsaspekten appliceras inte enbart på produkt och produktion. Företaget har tagit det längre och infört hållbarhet även för de anställda i form av tre träningstimmar i veckan – på arbetstid.

– Hälsan och välmåendet hos de som jobbar på Icebug är viktig för att skapa hållbarhet på individuell nivå, säger Lhina Segerbo, People & Culture Manager på Icebug. Att röra på sig och komma ut i naturen gör inte bara att du mår bättre, det påverkar också koncentration, minne, kreativitet och stresstålighet.

Vill vara förebilder

Grunden till initiativet är att Icebug vill leva som de lär; de vill inspirera människor att komma ut i naturen och röra på sig. Då faller det sig helt naturligt att vara goda förebilder och låta hela företaget träna på arbetstid. Träningen är obligatorisk när du jobbar på Icebug – men handlar inte på något vis om prestation. Icebug är ointresserade av magrutor eller vilken tid du gör på milen, det handlar om att ge hjärnan förutsättningar att fungera så bra som möjligt.

– Att träning får en att må bättre samtidigt som man gör ett bättre jobb, är ingen åsikt. Det är fakta. Självklart vill vi att vår personal ska må så bra som möjligt, och kan det samtidigt göra att vi skapar mer värde för företaget är ju det en fantastisk kombination, säger Lhina Segerbo.

De flesta på Icebug lever ett aktivt liv och tar ansvar för sin hälsa oavsett friskvårdstimmar eller ej, men många är också småbarnsföräldrar vilket innebär att möjligheten att prioritera sin egen träning inte alltid är helt enkelt. Avlastningen i vardagspusslet är också den vinsten som hyllas mest bland personalen.

– Sätt dig in i känslan av att kunna lämna jobbet tre dagar i veckan med vetskapen att träningen för dagen är avklarad. Det underlättar otroligt mycket för många av oss, säger Lhina Segerbo.

Träningen är schemalagd. Måndagar, onsdagar och fredagar stänger kontoret mellan 11 och 12. De anställda väljer då själva vilken aktivitet de vill utöva och om de vill göra det på egen hand eller tillsammans med andra. Icebug är en stark förespråkare av promenad och löpning då det finns många dokumenterade positiva effekter av att vara utomhus. Men de anställda kan även använda träningsrummet på kontoret för yoga eller styrketräning.

Över 90 % av personalen har fått mer energi

Den obligatoriska träningen har gett tydliga resultat hos Icebug. I den senaste medarbetarundersökningen svarade 92% av de anställda att de upplever att de har en ökad produktivitet och mer energi sedan träningen infördes. 92% svarade även ja på frågan om det nu är lättare att få ihop livspusslet.

– Vi ser också att våra schemalagda träningspass fyller en social funktion, då de gör att personalen får en chans att umgås i en informell miljö. Det här har lett till att vi lär känna varandra bättre och därmed också kan samarbeta bättre i och mellan våra team, säger Lhina Segerbo.

Icebug har också exceptionellt bra förutsättningar för friskvård. 2017 flyttade företaget till nya lokaler vid Jonsereds fabriker, som är beläget mitt i ett naturreservat. I samband med flytten investerade man också i ordentliga omklädningsrum, tvättmaskiner, bastu och en yogastudio.

­– För oss är det här nästa naturliga steg i att vara ett hållbart företag och en ansvarstagande arbetsgivare. Vi delar gärna med oss av våra lärdomar och hoppas att fler företag vill ta efter. Det är utan tvekan något som hela samhället hade vunnit på, säger Lhina Segerbo.

Vill du veta mer?

Vänligen kontakta Marie Thomasson