Här öppnar General Electrics nya fabrik för 3D-skrivare

För drygt två år sedan köptes det Göteborgsbaserade 3D-skrivarföretaget Arcam upp av den amerikanska industribjässen General Electric, GE. Nu samlas verksamheten under ett och samma tak - på Arcam EBM Center of Excellence i Mölnlycke. Satsningen ska göra bolaget redo för den kraftiga volymökning av 3D-skrivare som väntas under de kommande åren.

En kraftig volymökning av 3D-skrivare väntas de kommande åren. Foto: Anders Frick, EFN Ekonomikanalen

Sedan GE:s köp av det svenska 3D-skrivarbolaget Arcam ingår verksamheten i affärsområdet Additive. Karl Lindblom, vd för GE Additive Arcam EBM, uppger att bolaget har växt kraftigt under de senaste åren och att den nya lokalen är ett steg i att konsolidera verksamheten.

”Vi ville förbereda oss inför den tillväxt vi ser och ta höjd för den stora volymökningen vi ser de kommande fem åren.”, säger han till EFN.

Dessutom uppger han att General Electrics ägarskap har gett Arcam ytterligare möjligheter att växa.

”Vi har fått en industriell ägare som har väldigt god insikt och väldigt mycket kompetens inom företaget som vi kan ta del av.”

”Bolaget har en unik teknik som passar bra för kunder inom luftfart, bilindustri och liknande”, säger han.

Se hela inslaget här (2:52 min, nytt fönster)

Karl Lindblom, vd för GE Additive Arcam EBM, uppger att bolaget har växt kraftigt under de senaste åren. Foto: Anders Frick, EFN Ekonomikanalen
Jason Oliver, vd för GE Additive, uppger att Arcam stack ut när Additive letade efter bolag att köpa. Foto: Anders Frick, EFN Ekonomikanalen
Foto: Anders Frick, EFN Ekonomikanalen

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.