Här slår Reepalus vinsttak hårdast

Ett vinsttak för välfärdsbolag skulle påverka alla kommuner – men ett 20-tal drabbas hårdare än andra. Det visar Dagens Samhälles kartläggning av kommunernas privatiseringsgrad.

Alla kommuner köper privat verksamhet, men ett 20- tal sticker ut med en andel på över 20 procent. 15 av  storköparna finns i Stockholmsområdet, övriga är storkommuner eller tätbefolkade kommuner i närheten av andra städer. Täby, Solna och Upplands Väsby ligger i topp med en andel på över 40 procent.

Trenden med växande privata inslag är tydlig. Sedan 2010 har över 250 kommuner ökat sina köp från
välfärdsföretag, i vissa fall kraftigt. Bara ett 30-tal kommuner har minskat.

M-styrda kommuner har gått längst med privatiseringar, men av de 20 kommuner som köper mest har sex kommuner S-styre. Bland 40 i topp är 15 S-kommuner. Flera av dem har ökat andelen privat välfärd sedan 2010, däribland Norrtälje, Sigtuna, Mölndal och Enköping.

Skillnaderna i privatiseringsgrad är stora. Kommuner i norr står för de största ökningarna sedan 2010, men från låga nivåer. I ett 80-tal glesbygdskommuner står privata för mindre än 5 procent av välfärden. I till exempel Sölvesborg, Degerfors och Vara är andelen mindre än 2 procent.

Hela artikeln bifogas, inklusive listan på de 30 kommuner som har mest privat välfärdsverksamhet.