Har som mål å være den største i Norge

Et av Sveriges største IT -selskaper, Consid, etablerer seg for tiden i Norge. Selskapet planlegger over 500 ansatte i Norge på bare noen få år. Målet er å være størst i både Norge og Sverige.

Consid expanderar till Norge.

-Consid har kommet sterkere ut av pandemien. I 2020 hadde vi en vekst på 20,3 prosent, mens de fleste andre IT -selskaper gikk ned eller hadde minimal vekst. Nå har vi siktet på å bli de største i Norge også, sier Peter Hellgren, administrerende direktør og grunnlegger av Consid.

Som mange andre områder ble IT -industrien hardt rammet av pandemien. Flere store nordiske aktører viste negative tall, mange andre ble anskaffet. Bare noen få vokste i 2020. Norges største IT -selskap opplevde en ti prosent økning i 2020. Consids vekst var over 20 prosent og selskapet fortsetter å vokse. Første kvartal i 2021 var det sterkeste noensinne, med et salg på mer enn 380 millioner svenske kroner, en økning på drøyt 24 prosent sammenlignet med året før. Samtidig ble det ansatt drøyt 130 nye ansatte, og Consid har dermed 1300 ansatte.

I ni år på rad har Dagens Industri utnevnt Consid til et Gazelle -selskap. Den prestisjetunge prisen gis kun til de raskest voksende selskapene i Sverige. Blant annet må den ha økt omsetningen hvert år de siste tre årene, vokst organisk og ikke gjennom oppkjøp, og ha et positivt samlet driftsoverskudd de siste fire regnskapsårene. Mindre enn en prosent av Sveriges aksjeselskaper oppfyller kravene for å bli kalt Gazelle -selskaper, og bare fire selskaper i historien har klart det i ni år på rad.

Peter Hellgren, Consid.

- Vi satser på å bli størst i Norge også. I Sverige har vi Sveriges mest fornøyde ansatte og vi har en ekstremt lav personalomsetning. Våre ansatte ønsker å bli fordi vi skaper en arbeidsplass med riktig kultur og filosofi, der hver ansatt trives og oppmuntres til engasjement og entreprenørskap, sier Peter Hellgren, konsernsjef i Consid.

Investeringen i Norge begynner i Oslo, fra Karl Johansgate, med rundt hundre ansatte i løpet av et år. Akkurat som i Sverige vil Consid investere i å dyrke organisk, selv om strategiske oppkjøp kan bli aktuelt.

Selskapet har allerede over 50 kunder i Norge. Dette er hovedsakelig større selskaper innen bank og finans, men IT -leverandører og dagligvarehandel er også blant kundene.’

Consid expanderar till Norge.
Peter Hellgren, administrerende direktør og grunnlegger av Consid.

Consid er et av Sveriges raskest voksende selskaper som tilbyr konsulenttjenester innen IT, ledelse og digital markedsføring. Selskapet har kontorer i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Lund, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle og Sundsvall. Consid ble startet i 2000 av Peter Hellgren og Henrik Sandell og har i dag over 1300 ansatte og en omsetning på over en milliard kroner. Les mer på www.consid.se.

Digital transformation, Mobilitet och apputveckling, Marknadsföring och kommunikation,

Digitala tjänster, e-handel & plattformar och Utbildningar.