Här spenderar svenskarna helst julafton

På julafton vill svenskarna helst njuta av ledigheten på Gran Canaria, men grannön Teneriffa är resmålet som ökar kraftigast. Även mer långväga destinationer som Phuket, Miami, Bangkok och Krabi lockar många julfirande svenskar bort från traditionerna på hemmaplan. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Julen är en mycket populär resehelg bland svenskarna. Många åker utomlands för att få sol och värme och för att få kvalitetstid med familjen, men allt fler reser också för att slippa stressen och julstöket, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Många svenskar gör verklighet av drömmen att fira jul och nyår med sand mellan tårna. Gran Canaria är en klassiker bland svenska julfirare och toppar även resmålslistan för julen 2018. Bokningarna till Gran Canaria minskar dock med 8 procent jämfört med i fjol, som dock var ett riktigt rekordår för julfirande utomlands. Istället är det Kanarieöarnas andra stordestination Teneriffa som stiger kraftigt i popularitet inför årets jul, och ökar resebokningarna med hela 36 procent mot julen 2017.

Förutom Spanien är Thailand svenskarnas mest älskade semesterland under julen. Phuket, Bangkok och Krabi hamnar alla på årets topplista. Phuket är mest bokat, men fler och fler väljer dock att flyga till och från Bangkok. De flesta stannar sällan i denna myllrande storstad hela semestern utan spenderar merparten av ledigheten på någon härlig strand eller paradisö, för att avsluta med några dagars shopping och sightseeing i huvudstaden innan hemfärd.

Julfirande i en storstad är inte lika efterfrågat som en solig strand, men populära resmålet Amsterdam lockar ändå många svenska resenärer under julafton. Årets reseraket Miami, som både är en spännande storstad men också har en fantastisk sandstrand, ökar med nästan 15 procent under julafton och många svenskar väljer alltså att fira jul i Miami istället för att se Kalle Anka i Sverige.

- Julafton utomlands är skönt avslappnande – helt utan måsten och traditioner att följa. Att dessutom få lite sol och värme i december är ljuvligt, tipsar Katarina Daniels.

Julaftons mest populära resmål

1. Gran Canaria (1)
  2. Phuket (3)
  3. Teneriffa (5)
  4. Miami (7)
  5. Bangkok (4)
  6. Amsterdam (6)
  7. Krabi (ny)
  8. Hurghada (ny)
  9. Dubai (ny)
  10. Cancún (ny)

Källa: Tickets statistik, julresor bokade t o m 7 november 2018

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se