Här spenderar svenskarna helst julafton

På julafton vill svenskarna helst njuta av ledigheten på Gran Canaria, men grannön Teneriffa är resmålet som ökar kraftigast. Även mer långväga destinationer som Phuket, Miami, Bangkok och Krabi lockar många julfirande svenskar bort från traditionerna på hemmaplan. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Julen är en mycket populär resehelg bland svenskarna. Många åker utomlands för att få sol och värme och för att få kvalitetstid med familjen, men allt fler reser också för att slippa stressen och julstöket, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Många svenskar gör verklighet av drömmen att fira jul och nyår med sand mellan tårna. Gran Canaria är en klassiker bland svenska julfirare och toppar även resmålslistan för julen 2018. Bokningarna till Gran Canaria minskar dock med 8 procent jämfört med i fjol, som dock var ett riktigt rekordår för julfirande utomlands. Istället är det Kanarieöarnas andra stordestination Teneriffa som stiger kraftigt i popularitet inför årets jul, och ökar resebokningarna med hela 36 procent mot julen 2017.

Förutom Spanien är Thailand svenskarnas mest älskade semesterland under julen. Phuket, Bangkok och Krabi hamnar alla på årets topplista. Phuket är mest bokat, men fler och fler väljer dock att flyga till och från Bangkok. De flesta stannar sällan i denna myllrande storstad hela semestern utan spenderar merparten av ledigheten på någon härlig strand eller paradisö, för att avsluta med några dagars shopping och sightseeing i huvudstaden innan hemfärd.

Julfirande i en storstad är inte lika efterfrågat som en solig strand, men populära resmålet Amsterdam lockar ändå många svenska resenärer under julafton. Årets reseraket Miami, som både är en spännande storstad men också har en fantastisk sandstrand, ökar med nästan 15 procent under julafton och många svenskar väljer alltså att fira jul i Miami istället för att se Kalle Anka i Sverige.

- Julafton utomlands är skönt avslappnande – helt utan måsten och traditioner att följa. Att dessutom få lite sol och värme i december är ljuvligt, tipsar Katarina Daniels.

Julaftons mest populära resmål

1. Gran Canaria (1)
  2. Phuket (3)
  3. Teneriffa (5)
  4. Miami (7)
  5. Bangkok (4)
  6. Amsterdam (6)
  7. Krabi (ny)
  8. Hurghada (ny)
  9. Dubai (ny)
  10. Cancún (ny)

Källa: Tickets statistik, julresor bokade t o m 7 november 2018

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.