Här väntas börsens utdelningsfest

När storbolagen inom OMX30-indexet lämnat sina sista rapporter för 2019 står det också klart vilka bolag som tänkt sig att dela ut mest pengar till aktieägarna till våren. Totalt väntas 166 miljarder kronor delas ut.
Årets utdelningsaktier. Foto:Videoblocks.

I år väntas OMXS30-bolagen dela ut ungefär 166 miljarder kronor. Direktavkastningen, alltså utdelningen i förhållande till aktiepriset, är högst i Volvo. Koncernen föreslår en utdelning på totalt 13 kronor per aktie, vilket innebär ungefär 7,5 procent direktavkastning på dagens kurs. SEB förväntas ha näst högst direktavkastning med sina förslagna 6,3 procent. SEB har likt de flesta storbankerna föreslagit en utdelningssänkning för året: 6,25 kr i mot 6,50 förra året.

Ett tema för året är att storbankerna i regel är mer försiktiga med utdelningarna än de senaste åren. Utdelningar uppdelade på två tillfällen under året börjar också bli en allt vanligare företeelse.

Kom ihåg att utdelningen inte är helt fastslagen förrän den röstats igenom på stämman, därför är det enbart förslag.

Se hela inslaget här om bolagen som delar ut mest på OMX30 (1:41 min, nytt fönster).

Årets utdelningsaktier. Foto:Videoblocks.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fem år i rad, senast 2021. EFN Ekonomikanalen drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Vi finns på EFN.se och i sociala medier.