Porsche

Harald Huysman i efterlängtad comeback på Rudskogen!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia får besök av hungrig och välmeriterad veteran. Kastar sig in i hetluften på hemmabanan.

Unge talangen Lukas Sundahl från Växjö är fortsatt i ledning i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia före norske Supercup-föraren Roar Lindland. Bara 12 poäng skiljer toppförarna i mästerskapet åt när den avgörande slutstriden närmar sig. Deltävling 11–12 körs på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad söder om Oslo kommande helg.

I kulisserna gör sig en av Norges främsta banracingtalanger genom tiderna redo att utmana titelkombattanterna i en efterlängtad comeback. Harald Huysman var under sin internationella karriär Europamästare i Formel Ford, hade framskjutna placeringar i tyska Formel 3 och tävlade i både Indy Lights och World Sports Car Championship.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia bjuder alltid på bra fighter! Det har blivit en riktigt tuff och bra serie, säger veteranen som slutade tävla aktivt 1994. Förarna i serien är specialister, så det är med ödmjukhet och respekt jag tar mig an utmaningen.

Från sin professionella racingkarriär har Huysman med sig breda erfarenheter av racing med Porsche. Han har bland annat tävlat i Porsche Supercup och har kört 24-timmars på Le Mans med supersnabba Porsche 962. Inför helgens deltävlingar har han dessutom ett ovanligt ess i skjortärmen. Huysman äger Rudskogen-banan.

– Jag känner ju banan väl. Den är mycket teknisk och man måste ha både aggressivitet och flyt. Min favoritpassage är ”Angsten”, en lång och blixtsnabb kurva i brant nedförslut. Vågar man ta med sig mycket fart där är det nyckeln till ett bra varv.

Harald Huysman är dock försiktig med att skruva upp förväntningarna på sin egen insats inför racing-comebacken på hemmabanan.

– Jag har faktiskt kört mindre på Rudskogen än man kan tro, skrattar Huysman. Jag har aldrig tävlat här och det är inte så att jag sticker ut på kvällarna och kör några varv. Bagaren äter ju inte sina egna kakor, som vi säger i Norge.

Traditionellt är ju Norge en rally-nation men just nu syns ett starkt ökat publikintresse för banracing. Mycket på grund av den höga underhållningsfaktorn som GT-racingen erbjuder med sina stora startfält, intensiva förardueller och höga farter.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer till Rudskogen med en dramatisk fight om ledningen i mästerskapet. Det är upplagt för spektakulär racing på skandinaviens bästa bana. Dessutom får tävlingshelgen en extra krydda i form av det spännande gästspelet av Harald Huysman, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum