Porsche

Harald Huysman i efterlängtad comeback på Rudskogen!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia får besök av hungrig och välmeriterad veteran. Kastar sig in i hetluften på hemmabanan.

Unge talangen Lukas Sundahl från Växjö är fortsatt i ledning i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia före norske Supercup-föraren Roar Lindland. Bara 12 poäng skiljer toppförarna i mästerskapet åt när den avgörande slutstriden närmar sig. Deltävling 11–12 körs på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad söder om Oslo kommande helg.

I kulisserna gör sig en av Norges främsta banracingtalanger genom tiderna redo att utmana titelkombattanterna i en efterlängtad comeback. Harald Huysman var under sin internationella karriär Europamästare i Formel Ford, hade framskjutna placeringar i tyska Formel 3 och tävlade i både Indy Lights och World Sports Car Championship.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia bjuder alltid på bra fighter! Det har blivit en riktigt tuff och bra serie, säger veteranen som slutade tävla aktivt 1994. Förarna i serien är specialister, så det är med ödmjukhet och respekt jag tar mig an utmaningen.

Från sin professionella racingkarriär har Huysman med sig breda erfarenheter av racing med Porsche. Han har bland annat tävlat i Porsche Supercup och har kört 24-timmars på Le Mans med supersnabba Porsche 962. Inför helgens deltävlingar har han dessutom ett ovanligt ess i skjortärmen. Huysman äger Rudskogen-banan.

– Jag känner ju banan väl. Den är mycket teknisk och man måste ha både aggressivitet och flyt. Min favoritpassage är ”Angsten”, en lång och blixtsnabb kurva i brant nedförslut. Vågar man ta med sig mycket fart där är det nyckeln till ett bra varv.

Harald Huysman är dock försiktig med att skruva upp förväntningarna på sin egen insats inför racing-comebacken på hemmabanan.

– Jag har faktiskt kört mindre på Rudskogen än man kan tro, skrattar Huysman. Jag har aldrig tävlat här och det är inte så att jag sticker ut på kvällarna och kör några varv. Bagaren äter ju inte sina egna kakor, som vi säger i Norge.

Traditionellt är ju Norge en rally-nation men just nu syns ett starkt ökat publikintresse för banracing. Mycket på grund av den höga underhållningsfaktorn som GT-racingen erbjuder med sina stora startfält, intensiva förardueller och höga farter.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer till Rudskogen med en dramatisk fight om ledningen i mästerskapet. Det är upplagt för spektakulär racing på skandinaviens bästa bana. Dessutom får tävlingshelgen en extra krydda i form av det spännande gästspelet av Harald Huysman, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum