Porsche

Harald Huysman i efterlängtad comeback på Rudskogen!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia får besök av hungrig och välmeriterad veteran. Kastar sig in i hetluften på hemmabanan.

Unge talangen Lukas Sundahl från Växjö är fortsatt i ledning i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia före norske Supercup-föraren Roar Lindland. Bara 12 poäng skiljer toppförarna i mästerskapet åt när den avgörande slutstriden närmar sig. Deltävling 11–12 körs på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad söder om Oslo kommande helg.

I kulisserna gör sig en av Norges främsta banracingtalanger genom tiderna redo att utmana titelkombattanterna i en efterlängtad comeback. Harald Huysman var under sin internationella karriär Europamästare i Formel Ford, hade framskjutna placeringar i tyska Formel 3 och tävlade i både Indy Lights och World Sports Car Championship.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia bjuder alltid på bra fighter! Det har blivit en riktigt tuff och bra serie, säger veteranen som slutade tävla aktivt 1994. Förarna i serien är specialister, så det är med ödmjukhet och respekt jag tar mig an utmaningen.

Från sin professionella racingkarriär har Huysman med sig breda erfarenheter av racing med Porsche. Han har bland annat tävlat i Porsche Supercup och har kört 24-timmars på Le Mans med supersnabba Porsche 962. Inför helgens deltävlingar har han dessutom ett ovanligt ess i skjortärmen. Huysman äger Rudskogen-banan.

– Jag känner ju banan väl. Den är mycket teknisk och man måste ha både aggressivitet och flyt. Min favoritpassage är ”Angsten”, en lång och blixtsnabb kurva i brant nedförslut. Vågar man ta med sig mycket fart där är det nyckeln till ett bra varv.

Harald Huysman är dock försiktig med att skruva upp förväntningarna på sin egen insats inför racing-comebacken på hemmabanan.

– Jag har faktiskt kört mindre på Rudskogen än man kan tro, skrattar Huysman. Jag har aldrig tävlat här och det är inte så att jag sticker ut på kvällarna och kör några varv. Bagaren äter ju inte sina egna kakor, som vi säger i Norge.

Traditionellt är ju Norge en rally-nation men just nu syns ett starkt ökat publikintresse för banracing. Mycket på grund av den höga underhållningsfaktorn som GT-racingen erbjuder med sina stora startfält, intensiva förardueller och höga farter.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer till Rudskogen med en dramatisk fight om ledningen i mästerskapet. Det är upplagt för spektakulär racing på skandinaviens bästa bana. Dessutom får tävlingshelgen en extra krydda i form av det spännande gästspelet av Harald Huysman, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum