Hårdosten på julbordet är naturligt laktosfri

Med julafton runt hörnet svarade en tredjedel av konsumenterna som deltog i en ny undersökning av Arla att de inte kan tänka sig att vara utan julosten under julen. I samma undersökning framkom det att mer än varannan konsument inte vet att hårdost är naturligt laktosfri. Nu vill Arla öka kännedomen om att även laktosintoleranta kan äta hårdosten på julbordet.

Idag är det allt fler konsumenter som vill välja laktosfria eller låglaktosprodukter, men många konsumenter saknar kännedom om att de flesta hårdostar är naturligt laktosfria. I en ny undersökning av Arla uppger över en tredjedel (37 procent) av konsumenterna att de köper laktosfria produkter och mer än hälften (56 procent) uppger att de inte känner till att hårdost är naturligt fri från laktos.

I Sverige är det inte tillåtet att informera på förpackningen att en ost är naturligt laktosfri. Något som är möjligt i andra EU-länder. I Arlas undersökning uppger hela 66 procent av konsumenterna att tycker det borde stå på förpackningen att osten är naturligt laktosfri, endast 12 procent tycker det inte och 23 procent vet inte eller har ingen uppfattning.

"Mer än varannan konsument vet inte att det är fritt fram för laktosintoleranta att äta julosten eller annan vanlig hårdost. Trots att många konsumenter letar efter produkter som är laktosfria när de väljer mejeriprodukter finns det inte information om att ostar är laktosfria i butiken. För att underlätta för konsumenterna bör Livsmedelsverket se över sina riktlinjer", säger Christer Lundin, kategoridirektör, Arla Sverige.

När ostar mognar bryts laktosen ner. Processen går olika snabbt för olika ostar, men efter tre månader är nästan alla ostar helt laktosfria. För att få kalla en produkt laktosfri måste idag en aktiv reducering av laktos ha skett under tillverkningen för att differentiera produkten från andra i samma kategori. Detta kan inte göras eftersom ost redan är naturligt laktosfri.

I samma undersökning uppger 33 procent att en mejeriprodukt de inte kan tänka sig att vara utan under julen är julosten.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12 nov – 9 dec 2021 har sammanlagt 3525 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15+ år i Sverige.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.