Hårdosten på julbordet är naturligt laktosfri
Idag är det allt fler konsumenter som vill välja laktosfria eller låglaktosprodukter, men många konsumenter saknar kännedom om att de flesta hårdostar är naturligt laktosfria. I en ny undersökning av Arla uppger över en tredjedel (37 procent) av konsumenterna att de köper laktosfria produkter och mer än hälften (56 procent) uppger att de inte känner till att hårdost är naturligt fri från laktos.
I Sverige är det inte tillåtet att informera på förpackningen att en ost är naturligt laktosfri. Något som är möjligt i andra EU-länder. I Arlas undersökning uppger hela 66 procent av konsumenterna att tycker det borde stå på förpackningen att osten är naturligt laktosfri, endast 12 procent tycker det inte och 23 procent vet inte eller har ingen uppfattning.
"Mer än varannan konsument vet inte att det är fritt fram för laktosintoleranta att äta julosten eller annan vanlig hårdost. Trots att många konsumenter letar efter produkter som är laktosfria när de väljer mejeriprodukter finns det inte information om att ostar är laktosfria i butiken. För att underlätta för konsumenterna bör Livsmedelsverket se över sina riktlinjer", säger Christer Lundin, kategoridirektör, Arla Sverige.
När ostar mognar bryts laktosen ner. Processen går olika snabbt för olika ostar, men efter tre månader är nästan alla ostar helt laktosfria. För att få kalla en produkt laktosfri måste idag en aktiv reducering av laktos ha skett under tillverkningen för att differentiera produkten från andra i samma kategori. Detta kan inte göras eftersom ost redan är naturligt laktosfri.
I samma undersökning uppger 33 procent att en mejeriprodukt de inte kan tänka sig att vara utan under julen är julosten.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12 nov – 9 dec 2021 har sammanlagt 3525 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15+ år i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum