Hårdosten på julbordet är naturligt laktosfri

Med julafton runt hörnet svarade en tredjedel av konsumenterna som deltog i en ny undersökning av Arla att de inte kan tänka sig att vara utan julosten under julen. I samma undersökning framkom det att mer än varannan konsument inte vet att hårdost är naturligt laktosfri. Nu vill Arla öka kännedomen om att även laktosintoleranta kan äta hårdosten på julbordet.

Idag är det allt fler konsumenter som vill välja laktosfria eller låglaktosprodukter, men många konsumenter saknar kännedom om att de flesta hårdostar är naturligt laktosfria. I en ny undersökning av Arla uppger över en tredjedel (37 procent) av konsumenterna att de köper laktosfria produkter och mer än hälften (56 procent) uppger att de inte känner till att hårdost är naturligt fri från laktos.

I Sverige är det inte tillåtet att informera på förpackningen att en ost är naturligt laktosfri. Något som är möjligt i andra EU-länder. I Arlas undersökning uppger hela 66 procent av konsumenterna att tycker det borde stå på förpackningen att osten är naturligt laktosfri, endast 12 procent tycker det inte och 23 procent vet inte eller har ingen uppfattning.

"Mer än varannan konsument vet inte att det är fritt fram för laktosintoleranta att äta julosten eller annan vanlig hårdost. Trots att många konsumenter letar efter produkter som är laktosfria när de väljer mejeriprodukter finns det inte information om att ostar är laktosfria i butiken. För att underlätta för konsumenterna bör Livsmedelsverket se över sina riktlinjer", säger Christer Lundin, kategoridirektör, Arla Sverige.

När ostar mognar bryts laktosen ner. Processen går olika snabbt för olika ostar, men efter tre månader är nästan alla ostar helt laktosfria. För att få kalla en produkt laktosfri måste idag en aktiv reducering av laktos ha skett under tillverkningen för att differentiera produkten från andra i samma kategori. Detta kan inte göras eftersom ost redan är naturligt laktosfri.

I samma undersökning uppger 33 procent att en mejeriprodukt de inte kan tänka sig att vara utan under julen är julosten.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12 nov – 9 dec 2021 har sammanlagt 3525 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15+ år i Sverige.