Hårt jobb väntar för Kristoffersson
− En höghastighetsbana med långa rakor och svepande kurvor. På förhand ser det inte ut som en bana som passar vår bil, men vi behöver jobba på att få svar på en del frågor som vi kan ha nytta av längre fram på säsongen, säger Johan Kristoffersson och fortsätter:
− Det handlar inte bara om banans karaktär, utan också om att vi måste göra vår hemläxa ordentligt.
Arvika-föraren presterade sitt bästa resultat för säsongen i första racet på Hungaroring senast, där han slutade åtta med sin Volkswagen Golf GTI TCR. Tyvärr fortsatte inte den utvecklingen i de övriga racen och det är en olöst gåta varför resultaten svänger så mycket. Stallkamraten Rob Huff hade å sin sida en tung lördag, men presterade väsentligt bättre under söndagen.
− Vi försöker förstå hur det kan vara så stora skillnader, men det är ett problem som inte bara vi har, utan också flera av de andra teamen.
Precis som senast har Kristoffersson stannat till hos Volkswagen Motorsport i Hannover på vägen till tävling. Teamets förare har fått köra både simulator och på bana som uppladdning inför helgens drabbning på Slovakiaring, fyra mil öster om Bratislava.
− En av de längre banorna i serien. Den är drygt fem kilometer lång, berättar Johan Kristoffersson, som har gjort en del tester på banan.
Till den här tävlingen har teamet valt att byta ECU, bilens ”hjärna”, och återgått till fjolårets version. Det kan innebära bestraffning i form av extra vikt.
− Det kan förstås påverka vår prestation den här helgen, men vi hoppas att det ska ge bättre resultat på sikt, säger den segervane Kristoffersson, som just nu upplever en ovan situation, där han än så länge inte har kunnat hävda sig i toppstriden.
− Klart det blir frustrerande när vi inte når resultat, men jag tror fortfarande att vi kommer att vara med och slåss om segrar i enskilda race länge fram på säsongen, även om den totala titeln känns avlägsen.
Tävlingen i Slovakien har ett lite speciellt upplägg, med kval på fredagen och därefter alla race först på söndagen, eftersom det körs motorcykeltävlingar på lördag.
Program, WTCR Slovakiaring
Fredag
13:45 och 16:30 Kval
Söndag
10:45 Race 1
15:15 Race 2
16:45 Race 3
WTCR sänds på Eurosport.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum