Hårt tryck på Manpower i Västernorrland: Många Sundsvallsföretag behöver anställa

En återblick på arbetsmarknaden i Västernorrland under årets som gått visar på stor aktivitet och ett kraftigt uppsving i efterfrågan på bemannings- och rekryteringslösningar. Även inledningen på 2016 ser ut att fortsätta på samma sätt både i länet och övriga Norrland. Företagen har alltså en framtidstro - men hittar inte alltid rätt kompetens. För att avhjälpa detta inledde Manpower och Arbetsförmedlingen ett samarbete som nu mynnat ut i nya tjänsteområdet Manpower Matchning.

Nästan 200 personer har hittills ingått i programmet, nästan 80 procent av dem har gått vidare till olika typer av jobb, utbildning eller startat eget. På Manpowers kontor har fyra personer nyligen anställts för att kunna möta den stora efterfrågan från lokalt näringsliv och från personer som vill byta jobb eller komma in på arbetsmarknaden.

- Vi behöver definitivt anställa under 2016 för att möta efterfrågan på innovativa lösningar. Sundsvalls näringsliv har mognat och ser fördelarna med att anlita oss som samarbetspartner för att i högre grad kunna fokusera sin kärnverksamhet och därmed öka effektivitet och lönsamhet. Vi hade 224 konsulter ute på uppdrag bara under de tre första kvartalet 2015 och vi har själva anställt sju personer under året, varav fyra jobbar med vår senaste satsning Manpower Matchning, säger Lars Holmlund, platschef i Sundsvall för ManpowerGroup Sverige.

Även rekryteringarna ökar och Experis, som rekryterar till högre tjänster, genomförde drygt 130 rekryteringar under 2015 - en ökning med 19 procent på bara ett år - och även detta är ett tecken på att Sundsvallsarbetsgivarna blivit mer medvetna om vikten av rätt matchning.

-Det enda som skulle kunna äventyra fortsatt utveckling är om vi skulle få brist på lämpliga personer för alla de bemannings- och rekryteringslösningar som efterfrågas, men eftersom vi finns på ett 70-tal orter över hela landet har vi redan nu inlett ett internt projekt för att locka hit kandidater från övriga Sverige, avslutar Lars Holmlund.

För mer information, kontakta:

Lars Holmlund, platschef Sundsvall ManpowerGroup Sverige, tel. 072-245 21 60,

Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43

Besök gärna www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.