Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Med anledning av coronapandemin så upphörde Länstrafiken med den så kallade samplaneringen i våras, den 24 april 2020. Samplanering innebär att Länstrafiken aktivt strävar efter att planera så många resor som möjligt på ett sådant sätt att bilarna och bussarna tar så många passagerare som möjligt vid varje resa, för att få en kostnadseffektiv verksamhet.

Under hösten har nu resandet ökat markant. Många av kommunernas verksamheter var stängda under våren men har nu öppnat och det påverkar resandet. Det handlar till exempel om daglig verksamhet, dagvård och sjukvårdsbesök.

Detta har gjort att efterfrågan på serviceresor ökat kraftigt. Under våren genomfördes cirka 900 resor per dag. Under hösten har detta ökat stadigt och de senaste veckorna är antalet resor uppe i cirka 2 800 resor per dag.

- Vinterhalvåret är den mest intensiva perioden för oss med ett ökat antal resor. Kylan och mörkret gör att fler vill åka med oss. Men eftersom det bara får vara en passagerare i fordonen finns det ett tak på många resor vi hinner utföra per dag. Vi använder redan nu våra fordon maximalt för att klara av den ökade efterfrågan, säger Staffan Juliusson.

På morgnarna och eftermiddagarna är läget extra ansträngt då det är många som ska till och från skola och arbete. De timmar då det sker flest serviceresor är mellan 06.30-09.00 och 14.30-16.00 på vardagar.

- Därför vill vi uppmana alla våra resenärer, som kan planera sin resa, att undvika rusningstiderna. Om inte det sker så finns det en risk att de som måste åka på morgonen eller eftermiddagen kan få vänta i timmar på sin serviceresa. I värsta fall kan det också få till följd att en del barn inte kommer till sin skola överhuvudtaget, och en sådan situation vill vi absolut försöka undvika, säger Staffan Juliusson, chef för Serviceresor.

Serviceresor har också infört en förändring för att kunna hantera den ansträngda situationen.

-  För att överhuvudtaget klara trafiken har vi har haft en dialog med regionens smittskydd om behovet av att samplanera vissa reskategorier. Från och med den 1 november så börjar vi samplanera vissa reskategorier efter ett beslut från regionens smittskydd, säger Staffan Juliusson.

När det gäller resor med Serviceresor gäller även fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• Håll avstånd till andra
  • Tvätta alltid händerna efter resan
  • Undvik att röra vid ögon, näsa och mun
  • Nys och hosta i armvecket
  • Avstå onödiga resor
  • Stanna hemma när du är sjuk, även vid lindriga symtom