Hästbajs från EM i ridsport blir energi

Denna vecka är nästan 600 hästar i centrala Göteborg för att tävla. Under EM-veckan kommer 300 ton stallgödsel att återvinnas som fjärrvärme och el.

All gödsel kommer att tas om hand av Renova och omvandlas till energi. Av 300 ton så blir det så blir det 360 000 kWh fjärrvärme och 60 000 kWh el. Med fjärrvärmen kan 32 lägenheter värmas och få varmvatten under ett helt år. Av elen kan en elbil åka 9 varv runt jorden, en dammsugare vara igång i 8 år i sträck eller en surfplatta användas 2 200 år i stäck.

– Göteborg är världens mest hållbara destination, så när Longines FEI EM i Ridsport kommer hit är det självklart att vi jobbar för hållbarheten under mästerskapen. Att skapa energi av allt hästbajs är en del av vårt hållbarhetsarbete under EM, säger Katarina Thorstensson , hållbarhetsansvarig på Göteborg & Co.

Göteborg är utsett till världens mest hållbara destination enligt Global Destination Sustainability Index.

Longines FEI EM i Ridsport genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt Göteborg & Co. Läs mer om evenemanget på: www.gothenburg2017.com

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.