Hästbajs från EM i ridsport blir energi

Denna vecka är nästan 600 hästar i centrala Göteborg för att tävla. Under EM-veckan kommer 300 ton stallgödsel att återvinnas som fjärrvärme och el.

All gödsel kommer att tas om hand av Renova och omvandlas till energi. Av 300 ton så blir det så blir det 360 000 kWh fjärrvärme och 60 000 kWh el. Med fjärrvärmen kan 32 lägenheter värmas och få varmvatten under ett helt år. Av elen kan en elbil åka 9 varv runt jorden, en dammsugare vara igång i 8 år i sträck eller en surfplatta användas 2 200 år i stäck.

– Göteborg är världens mest hållbara destination, så när Longines FEI EM i Ridsport kommer hit är det självklart att vi jobbar för hållbarheten under mästerskapen. Att skapa energi av allt hästbajs är en del av vårt hållbarhetsarbete under EM, säger Katarina Thorstensson , hållbarhetsansvarig på Göteborg & Co.

Göteborg är utsett till världens mest hållbara destination enligt Global Destination Sustainability Index.

Longines FEI EM i Ridsport genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt Göteborg & Co. Läs mer om evenemanget på: www.gothenburg2017.com

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BonnierHoops avslutar sin sommarlovssuccé med basket och spoken-word final på Bokmässan27.9.2018 07:00Pressmeddelande

Efter tre år av lyckat integrationsarbete på Kista torg i Stockholm exporterades sommarlovsprojekt BonnierHoops till Göteborg. Streetbasketplanen där basket och kultur delar planhalva, arrangerades för första gången i Biskopsgården under hela sommarlovet. Nu flyttar planen in på Bokmässan 27–30 september för att uppmärksamma satsningen på ökad läsförståelse i utsatta områden.