Hästprofiler tar plats i LRFs Jämställdhetsakademi – vill se fler män i branschen

Hästnäringen behöver fler män i branschen och fler kvinnor där besluten tas. Det tror både Eva Netterberg, ordförande i Ridskolornas Riksorganisation och Karolina Lagerlund, vd på Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). De blir nya ledamöter i LRFs Jämställdhetsakademi hösten 2020.

Karolina Lagerlund är vd på Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS)

Eva Netterberg driver Mälarhöjdens ridskola i Stockholm och säger att yrket har blivit alltmer kvinnodominerat sedan hon kom in för 25 år sedan. Däremot tas nästan alla beslut som påverkar ridskolorna av män, ofta med liten kunskap om verksamheten och förutsättningarna.

- Jag vill få in fler män som driver och arbetar med ridskolor. Det skulle öka den allmänna kunskapen, tillföra perspektiv och vara sunt för branschen, säger Eva Netterberg.

Karolina Lagerlund, vd på HNS, vill också hon se fler män och pojkar som är aktiva både i näringen och inom hästsport och utbildning:

- Jag tror en balans är det vi gemensamt ska sträva emot och vi har kommit en bit på väg. Idag ser vi till exempel att kvinnor allt mer tar plats på högre styrande poster men också relativt få män som arbetar i våra förbund och organisationer samt med utbildning. Jag ser fram emot att via LRFs Jämställdhetsakademi få byta erfarenheter med andra näringar och få verktyg samt inspiration till mitt dagliga arbete, säger Karolina Lagerlund.

Stina Bergström, ansvarig för LRFs Jämställdhetsakademi, är nöjd med att hästnäringen nu blir en del av det gemensamma jämställdhetsarbete som akademin bedriver sedan 11 år tillbaka:

- Vi behöver tentakler ut till så många delar av lantbruket som möjligt. Eva Netterberg och Karolina Lagerlund kommer kunna bidra med nya perspektiv, men också ta med kunskap tillbaka till hästnäringen. Det är precis det utbytet vi vill åt.

Fakta LRFs Jämställdhetsakademi

LRFs Jämställdhetsakademi är de gröna näringarnas egen tankesmedja för ökad jämställdhet. Akademin vill att kvinnor och män ska ha samma möjlighet att äga och driva företag och ta plats i de gröna näringarna. Därför tar akademin fram ny kunskap och arbetar med kommunikation och opinionsbildning sedan 11 år tillbaka. De totalt 19 ledamöterna är profiler inom jämställdhet och ledarskap eller ledare i viktiga organisationer i de gröna näringarna. Palle Borgström är ordförande.

Eva Netterberg, ordförande i Ridskolornas Riksorganisation, 070-216 21 65

Karolina Lagerlund, vd på Hästnäringens Nationella Stiftelse, 072-718 28 75

Stina Bergström, ansvarig för LRFs Jämställdhetsakademi, 076-775 35 41

Karolina Lagerlund är vd på Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS)

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRFs gröna näringslivsindex: Stärkt framtidstro bland lantbruksföretagen - svensk trädgårdsnäring mer positiv än någonsin7.12.2020 07:27:00 CETPressmeddelande

Svenskt lantbruk mår bra och har en ökad framtidstro – trots covid-19. Det visar LRFs stora gröna näringslivsindex bland fem stora näringsgrenar. Mest optimism visar trädgårdsnäringen som går kraftigt framåt. Den starka utvecklingen drivs av den ökade konsumentefterfrågan. – Vi ser en väldigt gynnsam efterfråge- och lönsamhetssituation. Under fjärde kvartalet bedöms lönsamheten i trädgårdsnäringen till och med vara bättre än innan pandemin, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.