Hat-trick i rallycross-segrar och magisk uppkörning i DTM-premiären av Ekström

Regerande rallycross-världsmästaren Mattias Ekström visade var pokalerna ska stå med ett fantastiskt dubbelarbete på tyska Hockenheim. Seger i World RX och imponerande uppkörning i första DTM-racet för i år! Audi-föraren leder därmed World RX med 16 poäng.

Mattias Ekström RX Hockenheim 2017

Det blev bra utdelning i helgen för dubbelarbetande Mattias Ekström som tävlade både i sin Audi S1 EKS RX quattro i World RX, eller rallycross-VM som det heter på svenska, och sin Audi RS5 DTM i DTM-premiären på tyska Hockenheim.

I World RX blev det helsvenskt på pallen, med Ekström i topp, Johan Kristoffersson på andra plats och Timmy Hansen på tredje! Det såg dock inte så ljust ut i inledningen för Ekström som bara låg nia efter de första två omgångarna, men inget stoppar segerturnén som världsmästare Ekström påbörjat med sin Audi S1 EKS RX quattro. Han tog sig vidare till finalomgångarna och lyckades vinna sin semifinal efter att Timmy Hansen kört på en däcktrave och därefter åkt av banan. I finalen fick Ekström en drömstart och ledde hela vägen till mål, skyndade sig upp på pallen och kunde dessutom prata svenska med de två på sidorna om honom för första gången i historien!

- Att vinna här på Hockenheim, inför alla rallycross- och DTM-fans, är en fantastisk känsla, säger Ekström. Vi hade lite problem i inledningen, och eftersom jag kör DTM också har jag inte kunnat vara med och hjälpa till så mycket, men teamet har gjort ett fantastiskt arbete!

Kvalet i lördagens race 1 i DTM gick dåligt för samtliga Audi-team, men när det var dags för race föll bitarna på plats och Ekström körde upp sig från startruta 17 till femte plats i mål, endast överträffad av Audi-kollegan Mike Rockenfeller som startade från P16 och körde upp sig till tredje plats.

Söndagens firande av RX-segern fick dock vänta, eftersom Ekström direkt måste hoppa in i sin Audi RS5 DTM för att kvala inför DTM race 2, där det gick lite bättre för Audi med två bilar inom topp tre (Rast och Green). Ekström startade från tionde plats i race två i DTM, där en startkrasch tvingade ut årets första safety car och dessutom ett för säsongen nytt startförfarande. Halvvägs in i racet kom regnet, med kaos på varv 19 med drygt 22 minuter kvar av racet när alla skulle in i depå och lägga på regndäck. Ekström hade dock redan gjort sitt depåstopp och kunde inte vara med och utmana i toppen. Segern i race två togs av Audi-föraren Jamie Green med Ekström på en elfte plats. Därmed ligger Ekström tia i förarmästerskapet efter den första DTM-helgen.

---------

Nytt för i år i DTM: Båda racen är 55 minuter + 1 minut långa, inget depåfönster utan teamen får själva välja när det obligatoriska depåstoppet ska göras. Användandet av DRS har begränsats till att en jagande förare måste vara inom en sekund från framförvarande när start/mållinjen korsas för att DRS ska bli möjligt. Start bakom safety car görs nu i två led (vilket blev lite kaosartat med en krasch längre bak i fältet som resultat i helgens race två).

Mästerskapsställning World RX efter omgång 3.

Förarmästerskapet:

Mattias Ekström RX podium Hockeheim
Mattias Ekström Audi S1 EXS RX quattro Hockenheim
Mattias Ekström RXpodium Hockeheim

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.