Hat-trick i rallycross-segrar och magisk uppkörning i DTM-premiären av Ekström

Regerande rallycross-världsmästaren Mattias Ekström visade var pokalerna ska stå med ett fantastiskt dubbelarbete på tyska Hockenheim. Seger i World RX och imponerande uppkörning i första DTM-racet för i år! Audi-föraren leder därmed World RX med 16 poäng.

Mattias Ekström RX Hockenheim 2017

Det blev bra utdelning i helgen för dubbelarbetande Mattias Ekström som tävlade både i sin Audi S1 EKS RX quattro i World RX, eller rallycross-VM som det heter på svenska, och sin Audi RS5 DTM i DTM-premiären på tyska Hockenheim.

I World RX blev det helsvenskt på pallen, med Ekström i topp, Johan Kristoffersson på andra plats och Timmy Hansen på tredje! Det såg dock inte så ljust ut i inledningen för Ekström som bara låg nia efter de första två omgångarna, men inget stoppar segerturnén som världsmästare Ekström påbörjat med sin Audi S1 EKS RX quattro. Han tog sig vidare till finalomgångarna och lyckades vinna sin semifinal efter att Timmy Hansen kört på en däcktrave och därefter åkt av banan. I finalen fick Ekström en drömstart och ledde hela vägen till mål, skyndade sig upp på pallen och kunde dessutom prata svenska med de två på sidorna om honom för första gången i historien!

- Att vinna här på Hockenheim, inför alla rallycross- och DTM-fans, är en fantastisk känsla, säger Ekström. Vi hade lite problem i inledningen, och eftersom jag kör DTM också har jag inte kunnat vara med och hjälpa till så mycket, men teamet har gjort ett fantastiskt arbete!

Kvalet i lördagens race 1 i DTM gick dåligt för samtliga Audi-team, men när det var dags för race föll bitarna på plats och Ekström körde upp sig från startruta 17 till femte plats i mål, endast överträffad av Audi-kollegan Mike Rockenfeller som startade från P16 och körde upp sig till tredje plats.

Söndagens firande av RX-segern fick dock vänta, eftersom Ekström direkt måste hoppa in i sin Audi RS5 DTM för att kvala inför DTM race 2, där det gick lite bättre för Audi med två bilar inom topp tre (Rast och Green). Ekström startade från tionde plats i race två i DTM, där en startkrasch tvingade ut årets första safety car och dessutom ett för säsongen nytt startförfarande. Halvvägs in i racet kom regnet, med kaos på varv 19 med drygt 22 minuter kvar av racet när alla skulle in i depå och lägga på regndäck. Ekström hade dock redan gjort sitt depåstopp och kunde inte vara med och utmana i toppen. Segern i race två togs av Audi-föraren Jamie Green med Ekström på en elfte plats. Därmed ligger Ekström tia i förarmästerskapet efter den första DTM-helgen.

---------

Nytt för i år i DTM: Båda racen är 55 minuter + 1 minut långa, inget depåfönster utan teamen får själva välja när det obligatoriska depåstoppet ska göras. Användandet av DRS har begränsats till att en jagande förare måste vara inom en sekund från framförvarande när start/mållinjen korsas för att DRS ska bli möjligt. Start bakom safety car görs nu i två led (vilket blev lite kaosartat med en krasch längre bak i fältet som resultat i helgens race två).

Mästerskapsställning World RX efter omgång 3.

Förarmästerskapet:

Mattias Ekström RX podium Hockeheim
Mattias Ekström Audi S1 EXS RX quattro Hockenheim
Mattias Ekström RXpodium Hockeheim

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under