Hatten på - världsmästare Kristoffersson har landat

”World Champion”! Johan Kristoffersson sken upp lite extra när han möttes av glittrande tröjor och guldhattar på Gardermoens flygplats i Oslo under tisdagseftermiddagen. En överraskning för världsmästaren vid hemkomsten från USA, efter att ha säkrat VM-guldet i rallycross.
Number 1 fick ett varmt mottagande på Gardermoens flygplats.

- Det här är ju sånt man bara ser på tv, absolut inget jag förväntade mig, säger Johan om välkomstkommittén.

Något trött var han efter de senaste dagarnas firande, uppståndelse och känslostormar.

- Jag sov bara en halvtimme mellan söndag och måndag. Vi gick faktiskt och la oss ganska tidigt, men det var många tankar som snurrade. Och nu är det tidsomställning igen.

Det blir ett par dagars lugn och ro hemma i Arvika för Volkswagen-stjärnan innan det är dags för jobb igen i form av PR-uppdrag.

- Det ska bli kul att träffa Colin förstås, säger Johan.

Sonen kan nog räkna med att det ligger någon present i Amerika-packningen.

Med lite distans till tävlingen på Circuit of the Americas har tankarna börjat komma ikapp världsmästare Kristoffersson.

- Jag hade inte tänkt på det som två VM-titlar faktiskt. I mitt huvud har det hela tiden handlat om att försvara den titel jag vann förra året. Det var först när jag läste om det nu efteråt som jag insåg att, ja just det, det är två titlar, konstaterar Johan med ett skratt.

En viss tillfredställelse över det arbete han har utfört går förstås inte att komma ifrån heller.

- Jag är glad och stolt! Teamet har gjort ett helt fantastiskt jobb för att lägga grunden för mig. Sedan måste förstås jag leverera resten och det har varit en helt otrolig säsong. Att vinna nio av tio tävlingar. Det ska ju inte gå, men allt bara fungerar…

I USA såg det verkligen inte ut att bli någon seger när stallkompisen Petter Solberg flög fram i täten, men så kom misstaget som öppnade för Johan, en gåva som värmlänningen tog emot med blandade känslor.

- Jag förstår att Petter blev irriterad, men det blev faktiskt jag också, för jag vet ju hur hårt han har kämpat för första segern i år. Samtidigt visste jag inte i det läget om han hade fått fel på sin bil, så jag var ju tvungen att ta chansen för att inte riskera båda våra placeringar.

Någon nervositet märkte Kristoffersson aldrig under helgen i Austin, Texas, trots en trettondeplats i första kvalomgången.

- Nej, det kändes som jag hade allt under kontroll och vetskapen att det skulle finnas två chanser till efter det här.

Nu skulle det kunna bli två defileringstävlingar i Tyskland och Sydafrika, men Johan har en del otalt med Estering i Buxtehude.

- Jag har aldrig vunnit där och inte ens stått på pallen. Förra året var jag inte riktigt fokuserad när jag kom dit, efter att ha säkrat titeln i Riga, men i år ska jag se till att vara bättre förberedd.

Så konkurrenterna kan räkna med en fullt ut taggad Kristoffersson på startlinjen, inte minst för att teammästerskapet slutligen ska säkras för PSRX Volkswagen Sweden.

Number 1 fick ett varmt mottagande på Gardermoens flygplats.
Det blev kramkalas på Gardermoens flygplats när världsmästare Kristoffersson landade.
Far och son Kristoffersson i stilfull cowboy-mundering vid ankomsten till flygplatsen i Oslo.
KMS-mekanikern Andreas Levin fanns bland Johans gratulanter på Gardermoen.
Guldhattar och cowboyhattar. Det var hatten på för Johan Kristoffersson när han landade i Norden efter succén i USA.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.