Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.

Kuredo Island, Maldiverna, fotograf Joakim Borén, Ving

Den 14 mars 2020 togs det historiska beslutet att införa en generell reseavrådan för resor till hela världen på grund av pandemin. Successivt har avrådan släppts för resor inom EU och den 1 oktober hävs även restriktionerna för resor till långväga resmål. Beskedet gav direkt effekt hos Ving som vittnar om ett tydligt uppsving i försäljningen under helgen.

Att avrådan nu hävs är ett väldigt positivt besked. Äntligen kan alla ressugna svenskar resa både inom EU och till långväga resmål. Beskedet från UD gav direkt effekt och det är tydligt att många nu längtar efter att få resa. Under helgen tredubblades antalet bokningar till Kap Verde och ser vi till våra reguljärflygspaket har vi inte haft en sådan bra försäljningsvecka sedan pandemin började där bokningarna av i synnerhet storstadssemestrar har tagit fart rejält, men också till exempelvis Maldiverna, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Till resmål som Kap Verde ökade försäljningen av charterresor med 270 procent, till Teneriffa och till Thailand nära fördubblades antalet bokningar i helgen jämfört med för två veckor sedan. Vings reguljärflygsresor fick även dem ett stort uppsving med en ökning under fredag-söndag på 80 procent jämfört med för två veckor sedan. För de långväga resmålen kunde Ving under förra veckan se en fördubblad försäljning jämfört med vecka 36 och Maldiverna hade en ökning på hela 250 procent.

Även bokningarna av storstadssemestrar fick ett uppsving under helgen, med en ökning på 170 procent jämfört med för två helger sedan. Bäst bokade Rom och Barcelona.

Kuredo Island, Maldiverna, fotograf Joakim Borén, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.