Havet i fokus på Skansen

Skräp som resurs, 3D-printad designstol av gamla fiskenät, klassiska toner från Östersjöfestivalen, prova att rena vatten - allt händer på temaveckorna Havet i fokus 24 augusti - 8 september!
Thrash-Tiki.

Vatten på Skansen är inget nytt. Här berättas Sveriges historia, och det är också historien om vatten för överlevnad, som energikälla, som kylelement i form av is och inte minst hur man brukat och hämtat vatten genom tiderna. Idag är vatten också i fokus av andra skäl. Nedskräpning och förgiftning, ohållbart fiske och döda bottnar är problem måste åtgärdas i nu. Då är det viktigt att visa att det finns mycket som görs för att skapa ett friskare och renare hav, att det inte är kört! Under två veckor är havet extra mycket i fokus på Skansens Baltic Sea Science Center.

Snart sitter vi i  sjön - en utställning om skräp som resurs
Kan skräp bli till nya produkter? Ja, i vår nya utställning visar vi hur innovationer och nya produkter kan tillverkas av skräp och med nya metoder – gamla fiskenät kan bli solglasögon, badkläder och skor. På plats på Baltic Sea Science Center finns en ny typ av 3D-printer i storformat som liveprintar designmöbler av återvunnen plast. Under utställningen auktionerar vi ut en 3D-printad stol till förmån för Östersjöns miljö.
24 augusti-8 september

Thrash-Tiki
Den berömda flotten av skräp står strandad på terrassen vid Filmsalen på Baltic Sea Science Center.
24 augusti - 8 september

Östersjöfestivalen gästar Baltic Sea Science Center
Skansen och Berwaldhallen samarbetar under Östersjöfestivalen med några programpunkter och ett biljetterbjudande.

Klassiska toner med Lilla Akademin
En kvartett från Lilla Akademin spelar nere i den fantastiska akustiken bland akvarierna i Baltic Sea Science Center kl 13.00 - 13.15 och 13.30 - 13.45 den 24 och 25 augusti.

Konserter från Östersjöfestivalen
Under perioden 24 augusti till 8 september kommer Skansen att ge tre av Berwaldhallens konserter i filmsalen på Baltic Sea Science center dagen efter de har gått live i Berwaldhallen.

Noaks ark 25 augusti
Benjamin Brittens opera om den bibliska syndafloden med barn, vuxna, proffs och amatörmusiker.

Sjöjungfrun 28 augusti
H C Andersens saga i en trollbindande tolkning och Debussys brusande hav visas i filmsalen i Baltic Sea Science center i samarbete med Östersjöfestivalen och Berwaldhallen.

M/S Estonia in memoriam 29 augusti
M/S Estonia in memoriam med Radiokören och dirigent Tõnu Kaljuste minns och hedrar offren för den tragiska olyckan i en andaktsfull konsert.

Vattenveckor med Xylem 24 augusti
Skansens sponsor Xylem har familjedag den 24 augusti med en rad prova-på-aktiviteter som alla kan delta i.

Station vattenfilter Prova på att göra ditt eget vattenreningsverk!
Station vattenpumpar Prova på att pumpa vatten med muskelkraft!
Station vattenanalys Gör en vattenanalys av vattnet i Motjärn!

Junior Water Prize - de nominerade är....
Lördagen den 24 augusti visas bidragen till Stockholm Junior Water price upp på Galejan. Det är 35 bidrag från hela världen där unga personer fått skapa/uppfinna bra vattenlösningar och nu nominerats till tävlingens final under Stockholm Water Week.

Thrash-Tiki.
Stol av spökgarn från havet.