Häxprocesserna i blixtbelysning när Ulrika Kärnborg debuterar som barnboksförfattare

Idag debuterar Ulrika Kärnborg som barn- och ungdomsförfattare med en skönlitterär roman om häxprocesserna i Älvdalen under 1600-talet – en turbulent tid där ny forskning visat att barn ofta hade en nyckelroll som angivare. I år är det 300 år sedan den sista häxbränningen genomfördes i Norden. "Nattflygare" är den första delen i "Stormens döttrar", en serie fristående berättelser om flickor i historiska brytningstider.

Omslag: Håkan Liljemärker. Författarporträtt: Magnus Bergström.

Författaren Ulrika Kärnborg har i över tjugo skildrat historiska personer och komplexa kvinnoöden, både i romanform och som fackprosa.

När hon nu debuterar som barn- och ungdomsförfattare håller hon sig kvar vid stormaktstiden, men dyker den här gången ned i 1600-talets häxprocesser. I Sverige avrättades cirka 400 personer för trolldom och verklighetens häxprocesser började i Älvdalen i Dalarna år 1667. Den sista kända häxbränningen i Norden genomfördes mot danskan Dorte Jensdatter år 1722.

I boken Nattflygare får vi följa Kristin som bor med sin mamma Änggärd i Älvdalen. Hon har ärvt sin mors talang att bota sjuka och om natten kan hon flyga. Då kan hon besöka bybor och läsa deras drömmar. När fosterbarnet Anna kommer till gården sätter dock ryktesspridningen fart.

– Det har hänt mycket på forskningsfronten. Tack vare historikerna vet vi nu säkrare vilka som drabbades och varför dom drabbades, säger Ulrika Kärnborg.

I efterhand har det visat sig att det ofta var barn och familjemedlemmar som angav varandra under dåtidens häxprocesser. Med berättelsen om Kristin och hennes mamma frågar sig Ulrika vad dåtidens ryktesspridning gjorde med byarna och framför allt – vad gjorde det med barnen?

– Jag tycker det finns många paralleller till det som händer i vår tid på sociala medier, där speciellt unga kan råka väldigt illa ut om de pekas ut eller mobbas, säger Kärnborg.

Nattflygare släpps idag på Natur & Kultur och är den första delen i Stormens Döttrar, en spännande bokserie för bokslukaråldern om flickor i historiska brytningstider. Uppföljaren Budbärare utspelar sig i Stockholm under rösträttsrörelsens viktiga år 1911 och tredje delen Alvablot utspelar sig i Birka under vikingatiden.

Om Ulrika Kärnborg:

Kärnborg debuterade som författare med biografin Fredrika Bremer (2001), och har efter det gett ut de tre skönlitterära historiska romanerna Myrrha (2008), Saturnus tecken (2016) och Lejonburen (2021) varav de två senare utspelar sig i stormaktstidens Sverige.

Parallellt med sitt författarskap har Ulrika Kärnborg varit anställd som kulturredaktör och ledarskribent på Dagens Nyheter och Expressen, varit ordförande i Fredrika Bremer-förbundet och ledamot av Sveriges Författarförbunds styrelse. Hon är också verksam som dramatiker. För Sveriges Radio Drama har hon bland annat skrivit dramaserien Maria Vílas död som nominerades till Prix Italia.

Pressröster om Ulrika Kärnborgs tidigare böcker:

Så vibrerande och äkta att jag trillar rakt ner i 1600-talet utan filter.”
Tidningen Vi

”…det som imponerar i ”Lejonburen” är inte bara att hon lyckats ta till sig Mantels speciella berättarsätt utan att hon också klarat att göra något eget av det.”
Dagens Nyheter

”Kärnborg är en mästare på miljöskildringar, med en närmast Flaubertsk förmåga att uppehålla sig vid detaljer, en darrande hand, en rosig bröstvårta, leran som skvätter från vagnshjulen, fukten från sophögarna.”
Göteborgsposten

Högupplösta författarporträtt och bokomslag finns för nedladdning här

Malin Weisby Kratz
malin@weisbykratzkommunikation.se

Omslag: Håkan Liljemärker. Författarporträtt: Magnus Bergström.

Sex nominerade titlar till priset Årets översättning18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Av drygt fyrtio nominerade titlar ur 2021 års bokutgivning har sex översättningar kvalificerat sig till slutomgången: Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld i översättning från nederländskan av Olov Hyllienmark (Tranan) Pengar på fickan av Asta Olivia Nordenhof i översättning från danskan av Johanne Lykke Holm (Norstedts) Det andra namnet. Septologin I-II av Jon Fosse i översättning från norskan av Lars Andersson (Albert Bonniers förlag) Midvinterdag av Bernadette Mayer i översättning från engelskan av Niclas Nilsson (Ellerströms) Orkansäsong av Fernanda Melchor i översättning från spanskan av Hanna Nordenhök (Tranan) Daniel Stein, tolk av Ljudmila Ulitskaja i översättning från ryskan av Ola Wallin (Ersatz) Prissumman om 100 000 kronor går oavkortat till översättaren. Årets pris kungörs och delas ut torsdagen 22 september, kl.12.00 inom ramen för Bokmässans Rum för översättning. Årets översättning – vars syfte är att rikta ljuset mot översättandets konst och att premiera över

Nicolas Lunabba debuterar som författare6.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hösten 2022 ger Natur & Kultur ut Nicolas Lunabbas debutbok "Blir du ledsen om jag dör?" Nicolas Lunabba är mångfaldigt prisad för sitt arbete med barn och unga. Han är verksamhetsansvarig på organisationen Helamalmö och en stark röst i samhällsdebatten. Nicolas var värd för Sommar i P1 2021 och hans program hyllades för sitt mänskliggörande av unga som hamnar i våldsspiraler. Programmet byggde på ett utdrag ur det som nu blir hans debutbok.