HCL Technologies får Göteborgs Stads nyckel

IT-jätten HCL Technologies får Göteborgs Stads nyckel 2017 efter sina stora etableringar i staden den senaste tiden. – Det betyder oerhört mycket för regionens globala konkurrenskraft att IT-sektorn är så stark eftersom digitaliseringen driver många andra processer, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson överlämnar Göteborgs Stads nyckel till Gavin Westwood, Senior Vice President - Strategic Engagements Europe från IT företaget HCL Technologies på Expat-dagen i Göteborg. Foto: Bengt Kjellin/Business Region Göteborg

HCL Technologies har i dag en omsättning på drygt 7,4 miljarder dollar och närmare 120 000 anställda i 32 länder.

HCL öppnade tidigare under 2017 ett nytt globalt leveranscentra i Göteborg med mer än 150 anställda och fokus på stordatorhantering och tjänster för fordonsindustrin. Året innan förvärvade HCL Volvo IT:s externa verksamhet.

Business Region Göteborg och Business Sweden har i flera år tillsammans arbetat för att hjälpa HCL att etablera sig i Göteborgsregionen.

– HCL är en av de riktigt ledande IT-leverantörerna. Deras expansion är positiv för Göteborgsregionen och jag hoppas att vi får se företaget växa ytterligare här, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

– Det finns ett stort intresse internationellt inom IT-branschen att etablera sig i Göteborg och vi har väldigt många förfrågningar. Det betyder oerhört mycket för regionens globala konkurrenskraft att IT-sektorn är så stark eftersom digitaliseringen driver många andra processer inom fordon, artificiell intelligens, säkerhet, EdTech, välfärdsteknik, rymdteknologi, spel etc. Därför är det långsiktigt strategiskt viktigt att vi, utöver att attrahera befintlig IT-kompetens till regionen, också förmår ungdomar välja IT-banan och stanna kvar i branschen.

Göteborgs Stads nyckel delades ut av kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson på EXPAT-dagen, ett årligt evenemang som Business Region Göteborg arrangerar för personer och familjer som nyligen flyttat till Göteborgsregionen för att arbeta.

Som ett led i att rekrytera internationell kompetens driver Business Region Göteborg också plattformen movetogothenburg.com tillsammans med Västsvenska Handelskammaren, näringslivet och akademin, en sajt vars syfte är att guida alla dem som vill flytta till Göteborg och Västsverige för att bo, arbeta och studera.

Nyligen sjösattes också sajten investingothenburg.com för utländska företag som är intresserade av ett etablera sig eller investera i Göteborgsregionen.

Bildtext:

Bengt Kjellin