Hedersmedaljen Florence Nightingale till tre av Röda Korset fältsjuksköterskor

I en tid då sjukvården hamnat i skottlinjen ‒ patienter, sjukvårdspersonal och ambulanser attackeras, medan sjukhus och kliniker bombas och plundras ‒ belönas tre av Svenska Röda Korsets sjuksköterskor med den internationellt erkända Florence Nightingale-medaljen för sina exceptionella insatser för människor i behov av vård.

Maud Amrén som bland annat arbetat i krigsdrabbade Afghanistan är en av sjuksköterskorna som belönas med Florence Nightingale-medaljen.

Pristagarna är Katarina Öberg Fichtel, Lena Netjaeff och Maud Amrén.

Medaljen delas ut av Internationella rödakorskommittén (ICRC) och föräras av statsöverhuvud eller ordförande i den nationella föreningen.

Ceremonin i Sverige äger rum vid Svenska Röda Korsets Riksstämma i Visby den 24 maj. Medaljerna utdelas av ordförande Margareta Wahlström.

Alla tre pristagarna är ytterst erfarna sjuksköterskor som aldrig tvekat att ställa sitt engagemang och sin kunskap till förfogande för att hjälpa människor i vår tids värsta kriser, konflikter och katastrofer.

Katarina Öberg Fichtel är idag tillbaka på Akademiska sjukhuset i Uppsala efter ännu ett krävande uppdrag för Internationella rödakorskommittén (ICRC), denna gång i krigsdrabbade Jemen. Dessförinnan har hon tjänstgjort i Irak, Tchad, Centralafrikanska republiken och Demokratiska republiken Kongo (DRK). Det är Katarina Öberg Fichtel som mitt under stridigheterna i Irak stannar till för att hjälpa en doktor vid en raserad klinik i fullständigt mörker. I Tchad kämpar hon förtvivlat för att småpojkarna som skadats av en exploderande handgranat ska överleva och i DRK räddar hon livet på en skottskadad kollega från Läkare utan gränser.

Samtidigt är denna ambulans- och akutsjuksköterska ödmjuk inför sitt arbete.

‒Visst känns det väldigt roligt att sjuksköterskans insatser lyfts fram i och med Florence Nightingale-medaljen. Arbetet grundar sig i en fin tradition av humanitärt tänkande och vilja att använda sina kunskaper för att hjälpa sina medmänniskor. Det är konkreta handlingar som ger direkta resultat. Oftast inga stora gester, men oerhört viktiga för patienten, säger hon.

Även Maud Amrén ser tillbaka på flera insatser i krig och katastrof. För henne kom frustrationen över att överge sina kollegor i Afghanistan mitt under brinnande krig att omsättas till ett intensivt arbete för att skapa global hälsopolicy och lansera första hjälpen till byar och landsbygd. En innovation som fortsätter att rädda liv runt om i världen varje dag.

‒Jag känner mig både glad och stolt över att blivit belönad med denna medalj och vill passa på att lovorda lyhörda chefer och kollegor som strävade åt samma håll. Det som gjorde skillnad var vårt globala nätverk, att det finns en systerförening i nästan varje land. Därigenom kunde vi börja mäta våra insatser och gemensamt forma en global hälsostrategi, säger Maud Amrén, som idag slutat arbeta men understryker att rödakorsare är något hon fortsätter vara hela livet.

Lena Netjaeff befinner sig i Syrien på ännu ett uppdrag för Internationella rödakorskommittén (ICRC). I över två årtionden har denna sjuksköterska och barnmorska visat prov på en enastående förmåga att alltid stå på de drabbades sida och vägra se utsatta som offer. Oförtröttligt har hon förhandlat fram tillgång till vård för akut sjuka och skadade. Hon har gång efter annan lett sitt team genom kritiska situationer och vinnlagt sig om att upprätthålla grundläggande humanitära principer om allas rätt till vård utan diskriminering och åtskillnad trots att det många gånger varit ren livsfara.

Lena Netjaeff är också en pionjär när det gäller att utbilda traditionella barnmorskor. Hon har inte tvekat att ta upp frågan om kvinnlig omskärelse, och har även banat väg för att sjuksköterskor ska ges utbildning i krigskirurgi.

Lena Netjaeff
Katarina Öberg Fictel

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.