Hediye Güzel är ny presschef för Läkarförbundet

Idag tillträder Hediye Güzel som ny presschef och biträdande kommunikationschef för Sveriges läkarförbund.

Hediye Güzel, presschef

–  Vi är glada över att få välkomna Hediye till Läkarförbundet. Med hennes långa erfarenhet ser vi framemot att lägga in ytterligare en växel för att öka synligheten av frågor som är viktiga för förbundets medlemmar, Sveriges läkare. Hediye tillträder även som biträdande kommunikationschef för att än tydligare använda hela förbundets arbete i media, opinionsbildning och medlemskommunikation, säger Läkarförbundets förbundsdirektör Hans Dahlgren.

–  Jag ser verkligen framemot att vara en del av Läkarförbundets viktiga arbete och positionera medlemmarna än mer i samhällsdebatten. Det är en intensiv period för Läkarförbundet, både utifrån allt läkarna har fått hantera med pandemin, och för att det är valår. Jag har 20-års erfarenhet av att ha jobbat med politisk påverkan, opinionsbildning och kommunikation som jag hoppas ska komma till väl användning på Läkarförbundet. Tillsammans med kansliet, förtroendevalda och medlemmarna ska vi fortsätta att vara drivande i viktiga frågor för läkarnas arbetsmiljö och villkor, säger Hediye Güzel.

Hediye Güzel nås på 073 673 85 37 eller hediye.guzel@slf.se

Hediye Güzel, presschef

Läkarförbundet och Läkaresällskapet uppmanar regeringen att agera om fortbildning12.5.2022 12:59:35 CEST | Pressmeddelande

Den 27 april 2022 röstade riksdagen igenom socialutskottets tillkännagivande om fortbildning för personal inom hälso- och sjukvården. Man vill att regeringen ska se över frågan om ett införande av ett krav på - och rätt till - en kontinuerlig fortbildning. Regeringen är inte bunden att agera enligt ett tillkännagivande, men rådande praxis är att följa riksdagens vilja. Socialdemokraterna reserverade sig mot beslutet med motiveringen att arbetsgivarna redan har ett ansvar för fortbildning.

Kortsiktiga satsningar i regeringens budget19.4.2022 11:49:38 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen sin vårbudget med justeringar för året och pekar ut riktningen framåt. Regeringen avsätter en halv miljard extra för att anställa fler sjuksköterskor, förbättra arbetsmiljön och utöka antalet vårdplatser. Läkarförbundet är positiva till att regeringen lyssnat på våra krav kring satsningar på arbetsmiljön och fler vårdplatser, men saknar långsiktighet i satsningarna.