Heidi Mikkonen: "Jag älskar att inspirera"

Månadens florist Heidi Mikkonen

Att skapa med säsongens blommor är ett självklart val för Heidi Mikkonen. Längtan efter höstens hortensior eller vårens första tulpaner är en härlig känsla och variationen ger idéerna näring.

Omväxlingen hör till det hon uppskattar allra mest som florist. Ingen dag är den andra lik.

– Att få använda mycket material är ju fantastiskt, som till riktigt stora kransar eller kistdekorationer. Men det är lika fint att ta vara på det som eventuellt blivit över efter dagens arbete, svinnet. En ensam gul ros eller enstaka lejongap blir hur fina som helst i en personlig bukett. Förr skulle man alltid ha tre eller fem av varje sort, men så behöver man inte tänka längre, säger Heidi.

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Känner av stämningar

När hon skapar till sig själv blir det helst naturinspirerat, blommigt och kvinnligt, men att kunna läsa av kunden är givetvis en förutsättning för att lyckas i yrket. Inspiration hittar hon ute i folklivet, i arkitekturen runtomkring, i filmer, på loppisar och i årstidernas skiftningar.

– Jag letar aktivt efter idéer, snarare än att registrera saker undermedvetet. Sådan har jag alltid varit.

För Heidi är det naturligt att känna av stämningar när hon får uppdrag.

– Jag är nog känsligare än jag tror, för om jag gör en kistdekoration så tänker jag verkligen på döden. Och binder jag en brudbukett så känner jag kärleken jättetydligt.

Glad över yrkesvalet

Hon har jobbat som florist i 22 år och är fortfarande lika glad över sitt yrkesval. Numera är hon egenföretagare med uppdrag inom branschen, bland annat ger hon kurser och håller visningar runt om i landet.

– Den omedelbara responsen, åh, den gillar jag, säger hon med eftertryck.

Hon får den av kunderna när hon jobbar extra hos Interflora Blomsterhandel Mats-Ola Andersson i Kristianstad. Och hon får den när hon håller föredrag för florister på vidareutbildning och på mässor.

– Att skapa med blommor går ju undan, det passar mig. Jag skulle inte kunna vara möbelsnickare eller sitta och sy på en bonad i åratal. Jag vill se snabba resultat, säger hon.

Tänker på hållbarhet

Heidi Mikkonen jobbar så hållbart som möjligt och väver ofta in miljöaspekten i sina uppdrag. Det kan handla om att göra arrangemang i nät av korslagda träpinnar som hon lagt i botten på en vas i stället för att använda syntetisk stickmassa, eller att jobba med säsongens blommor.

– Man måste få längta efter tulpaner och pioner, annars blir det slentrian. Många i branschen ser mig som en miljöambassadör och det är jag jättestolt över!

”Jag använder ofta återbruk"

Namn: Heidi Mikkonen
Ålder: 41
Gör: Frilansande florist med basen i Kristianstad.
År i yrket: 22
Tycker om: Variation och snabba puckar.
Styrka: Känsla för materialet och färgerna.
Brinner för: Hållbarhet och inspiration.

Heidis tre bästa tips

1. Hitta en kunnig florist som förstår din stil och som du kan bli stammis hos, precis som du blir hos en frisör som känner ditt hår.
  2. Välj god kvalitet! Köp hellre en stor och dyr blomma än tio billiga.
  3. Utgå från säsongen. Fråga inte efter tulpaner på hösten!

Månadens florist Heidi Mikkonen

Om Interflora AB

Interflora i Sverige grundades 1923 av sex blomsterhandlare. Kärnverksamheten består idag av försäljning av Blommogram och gåvor via interflora.se. Interflora AB är marknadsledande i Sverige inom blomsterbud och Blommogram som säljs och utförs av cirka 550 anslutna butiker av vilka drygt 130 är Interflora-profilerade. Företaget driver även Chokladogram och Skicka Presenter. Kontoret finns i Alvik i Stockholm och där arbetar cirka 50 anställda.