Hejdå kokosolja och fest på semestern!

Att festa fram till småtimmarna och jaga den perfekta solbrännan är knappast något som hamnar högt upp på önskelistan när Gen Z och Millenials ska resa på semester i sommar. Endast 3 procent ser festande och nattklubbsbesök som huvudsyftet med semestern. Och att steka sig i solstolen lockar endast 6 procent vid bokningstillfället. Det visar Vings senaste nordiska Semesterrapport från juni 2019.

Foto: Claus Brechenmacher och Reiner Baumann, Ving

- Kokosoljans och barrundornas glansdagar är förbi. Visst är det härligt att komma hem med en fin solbränna, men det finns annat som är viktigare under semestern. Idag är många mycket mer medvetna om sin hälsa och sitt välmående och vill snarare komma hem med ett välfyllt upplevelsekonto från semester än med en baksmälla och sönderbränd hud. Det handlar om ”healing not peeling”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Vings Semesterrapport visar tydligt på skillnaderna mellan dagens 18-35 åringar och de som var i samma ålder för några decennier sedan. 30 procent av dåtidens 18-35-åringar såg party som en av de viktigaste parametrarna vid bokning av en resa utomlands, jämfört med 3 procent idag. Likaså tyckte 49 procent att en snygg solbränna var högt prioriterat förr, jämfört med 6 procent idag.*

Upplevelser, reflektion och självförverkligande på agendan

2019 räcker det inte längre med att bara resa utomlands. För dagens 18-35-åringar är det viktigt att kunna berätta om något unikt man varit med om som gett semestern ett mervärde, något som sticker ut. Status handlar i allt mindre utsträckning om materiella ting och traditionell lyx och allt mer om att bygga upp kulturellt kapital och addera nya upplevelser till minneskontot. Många reflekterar också över det liv man har hemma eller vill använda semesterdagarna till att lära sig något nytt, exempelvis surfing.

Varför semester?

1. Tid för vila och återhämtning (87 %)
  2. Kvalitetstid med vänner och familj (84 %)
  3. Ledig tid från arbete/studier (64 %)
  4. För att reflektera över livet hemma (57 %)
  5. För att lära sig något nytt (48 %)
  6. För att kunna ägna sig åt en hobby (45 %)
  7. Hälsa och välmående (33 %)

*Vings resepanel med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland genomförd i februari 2019. Statistik där det hänvisas till Generation Z och Millenials baseras på en YouGov-undersökning genomförd i februari 2019 med 2 045 nordiska respondenter i åldrarna 18-35 år.

Läs Vings nordiska Semesterrapport 2019 här.

Foto: Claus Brechenmacher och Reiner Baumann, Ving
Foto: Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.