Hejdå kokosolja och fest på semestern!

Att festa fram till småtimmarna och jaga den perfekta solbrännan är knappast något som hamnar högt upp på önskelistan när Gen Z och Millenials ska resa på semester i sommar. Endast 3 procent ser festande och nattklubbsbesök som huvudsyftet med semestern. Och att steka sig i solstolen lockar endast 6 procent vid bokningstillfället. Det visar Vings senaste nordiska Semesterrapport från juni 2019.

Foto: Claus Brechenmacher och Reiner Baumann, Ving

- Kokosoljans och barrundornas glansdagar är förbi. Visst är det härligt att komma hem med en fin solbränna, men det finns annat som är viktigare under semestern. Idag är många mycket mer medvetna om sin hälsa och sitt välmående och vill snarare komma hem med ett välfyllt upplevelsekonto från semester än med en baksmälla och sönderbränd hud. Det handlar om ”healing not peeling”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Vings Semesterrapport visar tydligt på skillnaderna mellan dagens 18-35 åringar och de som var i samma ålder för några decennier sedan. 30 procent av dåtidens 18-35-åringar såg party som en av de viktigaste parametrarna vid bokning av en resa utomlands, jämfört med 3 procent idag. Likaså tyckte 49 procent att en snygg solbränna var högt prioriterat förr, jämfört med 6 procent idag.*

Upplevelser, reflektion och självförverkligande på agendan

2019 räcker det inte längre med att bara resa utomlands. För dagens 18-35-åringar är det viktigt att kunna berätta om något unikt man varit med om som gett semestern ett mervärde, något som sticker ut. Status handlar i allt mindre utsträckning om materiella ting och traditionell lyx och allt mer om att bygga upp kulturellt kapital och addera nya upplevelser till minneskontot. Många reflekterar också över det liv man har hemma eller vill använda semesterdagarna till att lära sig något nytt, exempelvis surfing.

Varför semester?

1. Tid för vila och återhämtning (87 %)
  2. Kvalitetstid med vänner och familj (84 %)
  3. Ledig tid från arbete/studier (64 %)
  4. För att reflektera över livet hemma (57 %)
  5. För att lära sig något nytt (48 %)
  6. För att kunna ägna sig åt en hobby (45 %)
  7. Hälsa och välmående (33 %)

*Vings resepanel med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland genomförd i februari 2019. Statistik där det hänvisas till Generation Z och Millenials baseras på en YouGov-undersökning genomförd i februari 2019 med 2 045 nordiska respondenter i åldrarna 18-35 år.

Läs Vings nordiska Semesterrapport 2019 här.

Foto: Claus Brechenmacher och Reiner Baumann, Ving
Foto: Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nyhet! Ving satsar på två nya designoaser i Egypten i vinter1.8.2019 10:31:39 CESTPressmeddelande

Framgångssagan med Vings bohemchicka och prisbelönta designhotell Casa Cook fortsätter. För första gången etableras nu konceptet med ett familjevänligt hotell i El Gouna i Egypten. Som om det inte vore nog satsar Ving även på den yngre publiken och öppnar ytterligare ett hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club, som förutom sin snygga design lockar med bland annat DJ:s och street food. Hotellen finns bokningsbara för nordiska kunder från oktober.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.