Hela ABF invaderar Göteborg

26.5.2016 11:16 | Arbetarnas Bildningsförbund

Järntorget i Göteborg förvandlas till en folkbildningsfest när över 1000 ABF-are intar staden. Arrangemanget, Ordet Fritt, äger rum den 26-28 maj på Folkets Hus vid Olof Palmes plats i Göteborg och bjuder på ett spännande och fullspäckat program. Temat för dagarna är ABFs nationella prioriteringar – att motverka klassamhället och stärka folkrörelserna.

Förtroendevalda, ombudsmän, medarbetare, cirkelledare och representanter från ABFs medlems- och samarbetsorganisationer träffas för att inspireras och utvecklas tillsammans.
– Syftet är att visa upp ABFs verksamhet för allmänheten och att inspirera ABFare från hela landet och ge dem en chans att träffa varandra för att byta erfarenheter och lära av varandra inom vår egen organisation, säger John Haataja, kansli- och förhandlingschef som också är ansvarig för Ordet Fritt.
– Att arrangera Ordet Fritt är en bra kompetensutveckling för hela ABF-organisationen.

Karneval i Hammarkullen
Ordet Fritt-dagarna kommer bjuda på intressanta panelsamtal och föreläsningar inriktade på arrangemangets båda teman ”motverka klassamhället” och ”stärk folkrörelserna”. Inbjudna talare är bland andra Dala-Demokratens chefredaktör Göran Greider, kulturjournalisten Kajsa Ekis Ekman, LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Helén Pettersson, ABFs förbundsordförande. Under hela Ordet Fritt deltar ungefär tusen personer.
– Det kommer även arrangeras workshops där man kan lära sig alltifrån att skapa i lera i en keramikverkstad, feministiskt självförsvar till hur en pod kan användas som verktyg för dagens folkrörelser, berättar John Haataja.
Lördagen den 28 maj, på avslutningsdagen, är flera programpunkter förlagda till Folkets hus i Göteborgsförorten Hammarkullen, där den årliga karnevalen äger rum samma dag.
– Vi hoppas att Ordet Fritt ska ge deltagarna energi att fortsätta arbeta för att motverka klassamhället och stärka folkrörelserna, avslutar John Haataja.

Läs mer om Ordet Fritt och ta del av hela programmet här.

Niklas Skeppar, Pressekreterare. 0725265063