Hela flygets infrastruktur behöver belysas i regeringens utredning

Enligt regeringens direktiv ska analysen omfatta det nationella basutbudet (som består av tio flygplatser) samt de statliga driftsbidragen till icke-statliga flygplatser. Förslagen ska ta utgångspunkt i de transportpolitiska målen och vara i linje med klimatmålen.
Transportföretagen Flyg har länge efterfrågat att regeringen ser över helheten för flygets infrastruktur, såväl ur ett tillgänglighets- som ur ett beredskapsperspektiv för Sverige. Givet det förändrade omvärldsläget med Rysslands invasion av Ukraina finns det all anledning att ta ett särskilt grepp om totalförsvarets behov av flygplatser med god geografisk täckning. Riksdagen har i flera tillkännagivanden också underkänt den inriktning regeringen drivit i fråga om Bromma flygplats. Ett förändrat omvärldsläge och kvarvarande effekter av pandemin kräver också förtydliganden gällande statens ansvar för finansieringen av flygets infrastruktur och våra flygplatser.
”Regeringen utlovade en flygplatsöversyn redan 2017 i flygstrategin och det är välkommet att en sådan analys nu görs. Sverige måste framtidssäkra flygplatserna och se flygets potential som en del av transportsystemet. Utredningen hänvisar till fossilfria trafikslag och inom tid kommer flyget att räknas dit. Flyget ska utvecklas, inte avvecklas” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.
Tidigare rapporter, bland annat från Trafikanalys (https://www.trafa.se/luftfart/flygplatser-i-fokus-8623/), har visat hur viktiga de regionala flygplatserna är för näringslivet. För att det ska vara möjligt att leva, bo och bedriva företag i hela landet behöver Sverige tillgång till flygplatser och ett konkurrenskraftigt inrikesflyg. Transportföretagen Flyg hoppas att utredningen särskilt beaktar detta.
Det är också viktigt att utredningen tar in hur flyget kommer att ställa om med biojet, el och vätgas. Dessutom kommer nya former av luftfarkoster som obemannade drönare och vertikalstartande flygtaxi att ta plats i luftrummet för både god- och persontransporter.
”Utan flyget blir delar av Sverige isolerade och Sveriges industri kommer att få problem att nå ut till internationella marknader. Om vi ska uppfylla tillgänglighetsmålet som riksdagen beslutat om behöver vi alla trafikslag, även flyget. Idag är det tyvärr så att flyget stundtals ifrågasätts av vissa, senast i Klimaträttsutredningen som fastslår att inrikes flyg ska minska oavsett om det går på el eller biojet. Så kan vi inte ha det”, fortsätter Fredrik Kämpfe som nu efterfrågar en mycket bredare diskussion om svenska flygets framtid.
Uppdraget ska slutredovisas 15 november i år och Transportföretagen Flyg sträcker ut en hand till utredaren.
”Våra medlemsföretag representerar hela värdekedjan – från flygbolag, flygplatser, marktjänster till flygtrafikledning och service- och underhållsverksamhet. Självklart står vi till förfogande för att utredningen ska bli så bra som möjligt” avslutar Fredrik Kämpfe.
Regeringsuppdraget går att ta del av här https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/utredare-ska-se-over-statens-ansvar-for-svenska-flygplatser/
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder

Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Branschrekommendationer är vägen till en lönsammare kollektivtrafik31.5.2023 09:09:40 CEST | Pressmeddelande
Branschens gemensamma rekommendationer för upphandlingar används i ökad utsträckning inom den offentligt upphandlade kollektivtrafiken, det visar årets rapport om den upphandlad busstrafiken. Men mot bakgrund av det ansträngda ekonomiska läget i regionerna behöver fler offentliga upphandlare av kollektivtrafik använda branschrekommendationerna i sina kommande upphandlingar för att få mer kollektivtrafik för pengarna.
Ny rapport – stort behov av bussförare31.5.2023 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Rekryteringsbehovet inom bussbranschen är fortsatt högt. Under kommande tre år behöver branschen rekrytera 8 100 bussförare. Om företagen inte lyckas rekrytera kommer det få samhällskonsekvenser. Det visar Transportföretagens nya rapport, Tempen på bussbranschen.
Nytt Gummiverkstadsavtal tecknat30.5.2023 12:19:10 CEST | Pressmeddelande
Nu är det klart med ett nytt kollektivavtal mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, och Svenska Transportarbetarförbundet. Gummiverkstadsavtalet landade på ”märket” på 7,4 procent och omfattar cirka 1 600 anställda.
Nu föreslås äntligen förändrade kör- och vilotider för beställningstrafik25.5.2023 13:01:05 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterade slutligen EU-kommissionen sitt förslag om förändrade kör- och vilotider för tillfällig busstrafik, det som till vardags kallas turist- och beställningstrafik. Förslaget innehåller tre förslag på förändringar som välkomnas av branschen.
Överenskommelse klar mellan Motorbranschen och Målarna24.5.2023 16:15:33 CEST | Pressmeddelande
Nu är det klart med ett nytt kollektivavtal mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, och Målarna. Lackavtalet landade på ”märket” på 7,4 procent och berör bil- och industrilackeringsverkstäder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum