Hela fyra exklusiva Plantation Single Casks släpps i höst

6.10.2015 08:00 | Spring Wine & Spirits AB

Med start den 16 oktober släpper Plantation Rum fyra stycken exklusiva lanseringar i begränsat antal flaskor. Samtliga fyra lagrade på bourbonfat och sedan på cognacsfat vilket är Plantations signum. Det som särskiljer dessa fyra, förutom den extra långa lagringstiden, är att man valt ett tredje fat för slutlagring vilket ger en unik karaktär och dimension på de olika ursprungen.

Plantation Rum är resultatet av ett nära samarbete mellan de bästa romproducenterna i Karibien, samt Syd- och Centralamerika och Maison Ferrand. Ferrand väljer noggrant ut den bästa rommen från de bästa producenterna. Rommen lagras i bourbonfat på respektive ö för att sedan skeppas över till Frankrike för slutlagring på Cognacsfat. För Single Cask serien blir det ytterligare ett fat som omsorgsfullt väljs ut av master blendern.

På Systembolaget släpps nu en serie om fyra rommsorter exklusivt i begränsad upplaga med start den 16 oktober, 20 november och 4 december.

Plantation Jamaica 1998
Den 16 oktober släpps Plantation Jamaica 1998 som är en en trippellagrad rom där rommen först har lagrats på bourbonfat följt av cognacsfat som är Plantations signum. Single Cask rommen förs över från bourbonfatet till cognacsfatet och för Jamaica har man valt ett marsalafat för att lyfta fram smaker av fikon, lakrits, mandel och valnöt. Plantation Jamiaca 1998 är rund med toner från muscat-druvan, citron och päron samt med smaker av choklad, vanilj, hasselnöt och lakrits. En lång eftersmak med karamell, kaffe samt toner av citron mixat med honung, mandel och kanel.

Ursprung: Jamaica | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 47% | Avslutas på marsalafat | Art.nr: 40456 | Pris: 899 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 130 flaskor

Plantation Panama 8 YO
Den 16 oktober släpps även Plantation Panama 8 YO som är en trippellagrad rom där rommen först har lagrats på bourbonfat följt av cognacsfat som är Plantations signum. Single Cask rommen förs över från bourbonfatet till cognacsfatet och för Panama har man valt ett sauternesfat för att lyfta fram honungstoner och gula frukter. Denna rom har en komplex doft av papaya, päron och mandel blandat med rostad ek och kanelaromer. Smaken är len och fyllig av choklad och vanilj mixat med kaffe och hasselnöt.

Ursprung: Panama | Producent: Plantation Rum Alk vol: 41,8 % | Avslutas på sauternesfat | Art.nr: 40418 | Pris: 599 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 420 flaskor

Plantation Le Reunion 12 YO
Den 20 november släpps Plantation Le Reunion 12 YO som är en trippellagrad rom där rommen först har lagrats på bourbonfat följt av cognacsfat som är Plantations signum. Single Cask rommen förs över från bourbonfatet till cognacsfatet och för dennahar man valt ett maderiafat för att fånga toner av plommon och mörk choklad. Här finner man en fruktig doft av färska örter, citron, apelsin, guava, rosé-peppar och dragon. Smaken har influenser av maderiavinet med en vink av intensiv mörk choklad, nejlika och ett långt avslut av kakao och mintaromer.

Producent: Plantation Rum | Alk vol: 43 % | Avslutas på madeirafat | Art.nr: 10313 | Pris: 699 kr | Lansering: 20 November | Antal: 270 flaskor

Plantation Guyana 1990
Plantation Guyana 1990 har säljstart den fjärde december och är en trippellagrad rom där rommen först har lagrats på bourbonfat följt av cognacsfat som är Plantations signum. Single Cask rommen förs över från bourbonfatet till cognacsfatet och för Guyana 1990 har man valt ett Pineau des Charentes fat för att ge rommen en ton av söta frukter och kryddor. Här kommer dofter och smaker mångfalt i flera lager där papaya turas om med rostad ek, mandel, honung och kanel. Smaken är rund, med karamelltoner, hasselnöt, kaffe och citronaromer. En smakupplevesle utöver det vanliga.

Ursprung: Guyana | Producent: Plantation Rum |Alk vol: 45 % | Avslutas på Pineau des Charentes fat | Art.nr: 10314 | Pris: 1099 kr | Lansering: 4 December | Antal: 130 flaskor

För mer information, vänligen kontakta;
Christof von Heincz, Business Director på Spring Wine & Spirits
tel 0765 – 16 88 25 christof.vonheincz@springwine.se

www.springwine.se

Ladda ned bild
Plantation La Reunion 12 Y.O (presentförpackning & flaska)
Plantation La Reunion 12 Y.O (presentförpackning & flaska) Producent: Plantation Rum | Alk vol: 43 % | Avslutas på madeirafat | Art.nr: 10313 | Pris: 699 kr | Lansering: 20 November | Antal: 270 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Jamaica 1998 (presentförpackning)
Plantation Jamaica 1998 (presentförpackning) Ursprung: Jamaica | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 47% | Avslutas på marsalafat | Art.nr: 40456 | Pris: 899 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Panama 8 Y.O Ursprung: Panama | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 41,8 % | Avslutas på sauternesfat | Art.nr: 40418 | Pris: 599 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 420 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Guyana 1990 (presentförpackning) Ursprung: Guyana | Producent: Plantation Rum |Alk vol: 45 % | Avslutas på Pineau des Charentes fat | Art.nr: 10314 | Pris: 1099 kr | Lansering: 4 December | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild
Plantation La Reunion 12 Y.O Producent: Plantation Rum | Alk vol: 43 % | Avslutas på madeirafat | Art.nr: 10313 | Pris: 699 kr | Lansering: 20 November | Antal: 270 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Jamaica 1998 Ursprung: Jamaica | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 47% | Avslutas på marsalafat | Art.nr: 40456 | Pris: 899 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Panama 8 Y.O (presentförpackning)
Plantation Panama 8 Y.O (presentförpackning) Ursprung: Panama | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 41,8 % | Avslutas på sauternesfat | Art.nr: 40418 | Pris: 599 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 420 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Guyana 1990 (Presentförpackning & flaska) Ursprung: Guyana | Producent: Plantation Rum |Alk vol: 45 % | Avslutas på Pineau des Charentes fat | Art.nr: 10314 | Pris: 1099 kr | Lansering: 4 December | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild
Plantation La Reunion 12 Y.O (presentförpackning) Producent: Plantation Rum | Alk vol: 43 % | Avslutas på madeirafat | Art.nr: 10313 | Pris: 699 kr | Lansering: 20 November | Antal: 270 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Jamaica 1998 (presentförpackning & flaska)
Plantation Jamaica 1998 (presentförpackning & flaska) Ursprung: Jamaica | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 47% | Avslutas på marsalafat | Art.nr: 40456 | Pris: 899 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild
Plantation Panama 8 Y.O (presentförpackning & flaska)
Plantation Panama 8 Y.O (presentförpackning & flaska) Ursprung: Panama | Producent: Plantation Rum | Alk vol: 41,8 % | Avslutas på sauternesfat | Art.nr: 40418 | Pris: 599 kr | Lansering: 16 oktober | Antal: 420 flaskor
Plantation Guyana 1990
Plantation Guyana 1990 Ursprung: Guyana | Producent: Plantation Rum |Alk vol: 45 % | Avslutas på Pineau des Charentes fat | Art.nr: 10314 | Pris: 1099 kr | Lansering: 4 December | Antal: 130 flaskor
Ladda ned bild

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender