Heléne Fritzon blir Socialdemokraternas toppkandidat i Europaparlamentsvalet

Nuvarande migrationsminister Heléne Fritzon (S) blir förstanamn på Socialdemokraternas lista i valet till Europaparlamentet i vår. Det offentliggjordes på en pressträff under torsdagseftermiddagen.

På en pressträff på Sveavägen 68 presenterade Socialdemokraterna sin toppkandidat inför valet till Europaparlamentet den 26 maj. Förstanamnet på listan blir Heléne Fritzon, nuvarande migrationsminister och biträdande justitieminister.

- Socialdemokraterna kommer spela en viktig roll för att bekämpa den europeiska högerextremismen, men också de orättvisor och klyftor som göder högerextremismen. Därför är jag stolt över att en så erfaren och kompetent person som Heléne Fritzon blir vårt förstanamn i Europaparlamentsvalet, sa Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Rådström Baastad, som ledde pressträffen, menade att valet till Europaparlamentet i maj kommer bli ett av de viktigaste hittills, inte minst med tanke på den framväxande högerextremismen i Europa.

- Arbetet i Europaparlamentet spelar en avgörande roll för Sverige när det handlar om viktiga politiska frågor som krafttag mot högerextremister och fokus på fler schyssta jobb. Jag är därför glad och stolt över förtroendet att Socialdemokraternas partistyrelse har placerat mig som första namn på EU-listan, sa Heléne Fritzon (S).

Fakta om Heléne Fritzon:

• Född 1960.
  • Bor utanför Kristianstad.
  • Utbildad lärare.
  • 25 års erfarenhet som kommunalråd.
  • Tolv år i Socialdemokraternas verkställande utskott.
  • Tio år som ordförande för Socialdemokraterna i Skåne.
  • Medlem i SKL:s svenska delegation i Europeiska regionkommittén 2013-2017.
  • Migrationsminister och biträdande justitieminister 2017-2019.

Presskontakter:

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526