Helene Hellmark Knutsson ny ordförande för Triple F

Landshövding Helene Hellmark Knutsson tillträder som ordförande för forsknings- och innovationsprogrammet Fossil Free Freight – Triple F. Det är Trafikverkets satsning, som ska bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet, och Lindholmen Science Park är värd för programmet.

Helene Hellmark Knutsson – ny styrelseordförande för Fossil Free Freight – Triple F. Fotograf: Patrick Trägårdh

Helene Hellmark Knutsson är Landshövding i Västerbottens län och var tidigare minister för högre utbildning och forskning samt vice ordförande i näringsutskottet. Genom positionen kommer Helene Hellmark Knutsson delta i det innovativa arbetet med omställningen och det konkreta målet att bidra till nollutsläpp av koldioxid från godstransporter till 2045.

– Samarbete kring långsiktig hållbarhet och ett bra innovationssamverkan är en förutsättning för att klara omställningen till ett fossilfritt godstransportsystem, säger Helene Hellmark Knutsson.

– Helene kommer att tillföra erfarenheter av innovationssamarbete och samordning av hållbarhetsutveckling, säger Nicklas Blidberg, programföreståndare Triple F på Lindholmen Science Park. Det känns roligt att välkomna Helene till Triple F när programmet är i en spännande fas, där vi har initierat projekt för 83 miljoner kronor som nu börjar omsättas i faktiska resultat, avslutar Nicklas Blidberg.

Helene Hellmark Knutsson efterträder Elisabeth Nilsson som suttit på posten sedan programmet startade 2018.

För frågor, kontakta:

Nicklas Blidberg, programföreståndare Triple F, 070-211 71 94
nicklas.blidberg@lindholmen.se

Bakgrund:
För att åstadkomma en snabb omställning, som inte försämrar Sveriges konkurrenskraft, behövs en satsning som bygger på en trafikslagsövergripande systemsyn med godstransportsystemets funktionalitet i fokus. Utmaningarna för godstransportsektorn ser dessutom olika ut i olika branscher och regioner. Det krävs således en gemensam målbild, ett starkt samarbete mellan samtliga relevanta aktörer, ett systematiskt arbete baserat på vetenskaplig grund och ett starkt ledarskap för att förverkliga planerna.

Triple F vid Lindholmen Science Park är Trafikverkets forsknings- och innovationssatsning med syfte att bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet. Förväntat resultat är aktörsövergripande samverkan och kunskapsuppbyggnad som bidrar till att minska godstransporternas CO2-utsläpp enligt uppsatta mål.

MobilityXlab bjuder in 11 startupföretag för att skapa innovativa mobilitetslösningar med ledare inom branschen15.6.2022 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Neurovetenskapsbaserad mjukvara för att upptäcka förarbeteende, olycksförebyggande system för autonom körning, smart laddning för elfordon, samt dataanslutning och integritet är några av innovationerna som har utvecklats av de elva startupföretagen som ansluter till MobilityXlab. De kommer nu att delta i programmet i minst sex månader för att skapa lösningar tillsammans med de sju världsledande branschpartnerna: CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact.

Fyra startups utvalda för att skapa innovativa och hållbara mobilitetslösningar17.1.2022 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Artificiell intelligens i mjukvara för drogdetektering, globala digitala identitetslösningar, realtidskommunikation mellan fordon av olika märken, och mjukvara som upptäcker hälsorelaterade försämringar som kan påverka körförmågan. Det är innovationerna som väckte störst intresse bland MobilityXlabs partners i årets första uttagning. Svenska Eyescanner, 12iD och Detectivio, samt amerikanska Aiden har nu blivit inbjudna att samarbeta med de sex världsledande industriföretagen i minst sex månader.