Helgens friidrottshöjdpunkter

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

26 juni – Midsommarhoppet Falkenberg

Framförallt en tävling för yngre juniorer men även Tilde Johansson tävlar på hemmaplan. Tävlingsstart 17.30.

27-28 juni Bottnarydskastet, Bottnaryd

Lördag, start från 13.00:

• Kula med bland annat Wictor Petersson, Fanny Roos och Frida Åkerström
  • Diskus med bland annat Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Axel Härstedt och Vanessa Kamga

Söndag, start från 12.30:

• Slägga med bland annat Ida Storm, Oscar Vestlund, Elias Håkansson och Ragnar Carlsson
  • Spjut med bland annat Kim Amb

Kontakt: Jonas Mellblom, 070-394 89 64

Tävlingarna livesänds via Svensk Friidrotts Facebooksida

27 juni Stavhoppstouren, Åby Mölndal

Premiärtävling i nya Stavhoppstouren där de bästa stavhopparna bjuds in för att göra upp om prispengar och poäng. Till Åby Mölndal kommer bland annat Michaela Meijer och Angelica Bengtsson. Michaela gjorde en fin säsongsöppning med 4.60 häromdagen. Tävlingarna börjar 14.00. I männens tävling deltar bland annat mångkamparen Fredrik Samuelsson.

Startlista och mer information

Livesändning från tävlingen (start 13.55)

Kontakt: Gustaf Hultgren, hultgrengustaf@gmail.com, 076-206 37 53

27 Juni Sprintutmaningen, Ullevi Göteborg

Många duktiga sprinter samlas på anrika Ullevi till nästa deltävling i sommarens sprintserie Svenska Sprintutmaningen. På damernas 100m möts återigen Khaddi Sagnia och unga talangen Elvira Tanderud. Khaddi, som har en riktigt snabb start (tiderna till 30m är på världsnivå) kommer framförallt att utmanas mot slutet där Elvira är särskilt stark. På 200m gör Lisa Lilja tävlingsdebut och ställs mot Daniella Busk som gjorde en bra inomhussäsong. På herrsidan ska ett extra öga riktas mot Tobias Montler på 200m.

Starlista

Kontakt: Peter Karlsson, sportchef@ifkville.se, 076-316 40 12

27 juni Bannister Running Summer Night Classic, Slottsskogsvallen Göteborg

Kvinnornas 800m och 5000m har flera intressanta starter, bland annat många unga talanger. Linn Söderholm startar på 5000m, efter flera bra lopp de senaste veckorna. I motsvarande lopp för herrarna ses hennes klubbkompisar Jonatan Fridolfsson och Vidar Johansson som några av de starkaste namnen. Även Mikael Ekvall startar i det loppet. På herrarnas 800m står ska ett extra öga riktas mot Felix Francois och Benjamin Åberg.

Starttid: 20.00 (plus/minus en timme utefter väderförutsättningar)

Startlista och mer information

Kontakt och föranmälan för press: Per Skoog, competition@bannisterrunning.com, 0738-13 80 80

Tävlingarna livesänds via Svensk Friidrotts Facebooksida.

Friidrott onsdag: SM Halvmaraton och hoppkväll i Arvika28.7.2020 14:02:01 CESTPressmeddelande

På onsdag kväll avgörs halvmaraton-SM på anrika Anderstorp Motorbana i Småland. Antalet startande har begränsats på grund av de restriktioner som råder men startfälten är inte mindre spännande för det. Vädergudarna bjuder dock upp till dans och löparna ser ut att möta både regn och blåst, vilket kommer höja mästerskapsspänningen ytterligare. Mästerskapet livesänds på Svensk Friidrotts Facebooksida.

Inför tävlingshelgen: Stor löparhelg med spännande kast- och hoppinslag väntar23.7.2020 13:09:59 CESTPressmeddelande

Just nu laddar löpare, allt från de som springer i drygt 10 sekunder till de som håller på ett helt dygn, upp för nya tävlingar. RM i 24-timmarslöpning avgörs i Skövde och de något kortare distanserna samlas i Göteborg. Samtidigt kastar Kim Amb spjut i Tyskland på lördag och Fanny Roos stöter kula i Småland på söndag. Det är också tillfälle att blicka framåt nästa vecka, då bland annat SM Halvmarathon avgörs på klassiska Anderstorp Motorstadion.

Tävlingskoll inför veckoslutet16.7.2020 09:36:19 CESTPressmeddelande

Tävlingshelgen inleds redan på torsdagskvällen med starka löpare i bland annat Göteborg och Eskilstuna. Lördag och söndag blir sen fullmatade. Lördagen erbjuder Stavhoppstourens fjärde deltävling, med bland annat Michaela Meijer, och Vårkastet på Kim Ambs hemmaplan i Bålsta. På kvällen möts den kvinnliga medeldistanseliten i Göteborg. På söndagen är den återigen dags för bland annat Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson att utmana för nya längder i en kasttävling i Malmö. På söndag blir det även en trestegsspecial i Norrköping.