Helikopterbesiktning av elnätet runt Linköping

På måndag, den 27 september, är det dags för helikopterbesiktning av Tekniska verkens elnät. Det är högspänningsledningar i hela Linköpings kommun som ska undersökas. Besiktningen genomförs för att säkerställa elleverans och driftsäkerhet.

Arbetet beräknas pågå under några dagar, men beroende på vädret kan det ta upp till en vecka.

Helikoptern kontrollerar att inga träd eller grenar, som kan orsaka strömavbrott, ligger på elledningarna. Den flyger så lågt som möjligt för att elledningarna ska kunna granskas visuellt. Rotorljuden kan stressa djur som kan behöva tas in under tiden besiktningen pågår.

Vid dimma eller hårda vindar flyttas besiktningen fram.

Bilden visar var ledningarna som ska undersökas finns.

Jörgen Pettersson, uppdragsledare, Tekniska verken Nät Linköping och Katrineholm
jorgen.pettersson@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)