Helsingborgs fjärde Lidlbutik har öppnat - kedjan bara två butiker från 200 butiker i Sverige

Nedräkningen till Lidls mål om 200 butiker under 2020 har onekligen börjat. Idag öppnar butik nummer 198, denna gång centralt belägen på Södergatan i södra Helsingborg.

- Vi är väldigt glada över att vi i gott samarbete med fastighetsägaren Länsförsäkringar äntligen öppnat butiken på Söder. Det känns extra kul att den nya butiken ligger i ett så pass centralt område som dessutom är inne i en spännande expansionsfas. Nu har vi fyra fina butiker i Helsingborg och jag hoppas på fler spännande etableringar i södra Sverige framöver, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef på Lidl Sverige.

Butiken blir Lidls fjärde i Helsingborg och kompletterar butikerna på Landskronavägen, Drottninghögsvägen och Brunnbäcksatan. Den nya butiken blir den första med centralt läge och har närhet till såväl apotek och gym som biograf.

Butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept. Den har ljusa luftiga lokaler och en försäljningsyta på cirka 1 100 kvadratmeter där kunderna möts direkt av stor bake-off och ett frukt- och grönt-torg.

Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Livsmedelskedjan distribuerar idag produkter från runt 200 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.

Lidls hållbarhetsredovisning 2019/20: Lidl växer och minskar klimatavtrycket2.9.2020 08:33:43 CESTPressmeddelande

I dagarna publicerar Lidl Sverige sin hållbarhetredovisning för det senaste verksamhetsåret 2019/20. Av redovisningen framgår att Lidl för tredje året i rad växer samtidigt som man lyckats med att minska sitt klimatavtryck. Företagets omsättning ökade med 8,8 procent samtidigt som utsläppen av koldioxid från driften av verksamheten minskade med 4,6 procent. Arbetet med att minska klimatavtrycket fortsätter med hög intensitet.