Helsingborgs fjärde Lidlbutik har öppnat - kedjan bara två butiker från 200 butiker i Sverige

Nedräkningen till Lidls mål om 200 butiker under 2020 har onekligen börjat. Idag öppnar butik nummer 198, denna gång centralt belägen på Södergatan i södra Helsingborg.

- Vi är väldigt glada över att vi i gott samarbete med fastighetsägaren Länsförsäkringar äntligen öppnat butiken på Söder. Det känns extra kul att den nya butiken ligger i ett så pass centralt område som dessutom är inne i en spännande expansionsfas. Nu har vi fyra fina butiker i Helsingborg och jag hoppas på fler spännande etableringar i södra Sverige framöver, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef på Lidl Sverige.

Butiken blir Lidls fjärde i Helsingborg och kompletterar butikerna på Landskronavägen, Drottninghögsvägen och Brunnbäcksatan. Den nya butiken blir den första med centralt läge och har närhet till såväl apotek och gym som biograf.

Butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept. Den har ljusa luftiga lokaler och en försäljningsyta på cirka 1 100 kvadratmeter där kunderna möts direkt av stor bake-off och ett frukt- och grönt-torg.

Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Livsmedelskedjan distribuerar idag produkter från runt 200 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.