Helsingforsbiennalen 2021 öppnar den 12 juni

Helsingforsbiennalen öppnar upp för allmänheten den 12 juni, under stadens årliga firande ”Helsingforsdagen”. Fram till den 26 september visar biennalen samtida konst på den tidigare militär-ön Skanslandet i Helsingfors skärgård. Några konstverk visas även på fastlandet. Med titeln The Same Sea presenterar biennalen 41 konstnärer och konstnärsgrupper från Finland och hela världen. 75 procent av konstverken är nyskapade och platsspecifika installationer som utforskar Skanslandets kulturhistoria, geopolitiska läge och dynamiska miljö.
Alicja Kwade: Big Be-Hide, 2019 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021

Efter det senaste årets utmaningar kan Helsinforsbiennalen stolt öppna upp för besökare och se fram emot att även välkomna internationell publik så snart reserestriktioner tillåter. Innan dess finns både digitala och virtuella aktiviteter att ta del av. Medan vissa konstverk väcker liv i vad som tidigare var krutkällare och gamla bostadshus, är ungefär en tredjedel av konstverken på Skanslandet placerade utomhus i naturen längs markerade stigar. Alla konstverk går att besöka när biennalen öppnar den 12 juni och kommer att förbli öppen för allmänheten i linje med olika Covid-19-scenarier.

Maija Tanninen-Mattila, chef för Helsingforsbiennalen, säger:

”Efter år av förberedelser är vi stolta över att äntligen öppna biennalen för vår publik och avtäcka denna enastående utställning. Vi står i tacksamhetsskuld till alla i vårt team, medarbetare och särskilt våra deltagande artister som har arbetat hårt och outtröttligt för att få detta att hända. Vi ser fram emot att välkomna så många besökare som möjligt till Skanslandet i sommar. ”

Jan Vapaavuori, borgmästare i Helsingfors, kommenterar:

”Det här är ett viktigt ögonblick för Helsingfors och dess invånare. Biennalen förkroppsligar styrkan och ambitionen som finns i Helsingfors konstscen och dess position i världen som en stad som värdesätter och kämpar för kreativiteten. Vi berömmer Helsingforsbiennalens team för deras orubbliga ansträngningar att väcka den här världsklassutställningen till liv under en tid då vi förstår – nu mer än någonsin – det värde som konsten kan ger oss. ”

The Same Sea
The Same Seaär kurerad av Pirkko Siitari och Taru Tappola, som är chefskuratorer på Helsingfors konstmuseum (HAM).  Biennalen reflekterar kring begreppet ömsesidigt beroende och konstverken utforskar aktuella teman så som mänsklighetens relation till naturen, tid och förändring, gränser och identiteter samt empati.

Skanslandet
Ön Skanslandet är utgångspunkten för den första upplagan av biennalen. Med utgångspunkt i öns unika kulturhistoria och miljöer har konstverken skapats och placerats ut så att de ska interagera med omgicningen.

Många av platserna på Skanlandet ingår i själva konstverken. Bland annat kan nämnas Dafna Maimons verk som leder oss genom ett källarvalv som har förvandlats till ett matsmältningssystem. Tuomas A. Laitinen skapar en främmande livsmiljö i en tidigare krutkällare. Samir Bhowmik agerar värd för besökare på en expedition som finner vägen till en imaginär underjordisk undervattenskabel som löper längst ön. Tadashi Kawamatas Vallisaari Lighthouse är placerat ovanpå ett tidigare hisschakt och utgör ett tillfälligt landmärke som är skapat av gammalt skrotmaterial från ön.

Mänsklighetens relation till naturen utforskar i flera andra konstverk. Besökare som anländer möts av Jaakko Niemeläs installation Quay 6 som är skapad av sex meter höga byggställningar. Verket symboliserar hur mycket havsnivån kommer att stiga om Grönlands norra istäcke smälter helt. På den östra delen av ön möts besökare av Alicja Kwades Big Be-Hide. Skulpturen består av två stenar, en som är från Vallisaari och en som är en konstgjord kopia, placerade på var sin sida av en spegel. Verket ställer frågor om vår plats i universum och belyser den kontinuerliga omvandlingen av naturen.

På fastlandet
Vissa av konstverken som ingår i biennalen är placerade på fastlandet och inne i Helsingfors. Där bland Janet Echelmans skulptur sculpture1.78 som hängs upp på Senatstorget inne i Helsingfors under augusti. Helsingfors konstmuseum (HAM) är värd för en installation och en serie evenemang skapade av Rirkrit Tiravanija och Antto Melasniemi i samarbete med det finska möbelföretaget Artek.

Digitala initiativ
Helsingforsbiennalen erbjuder även digitala och virtuella upplevelser för publiken på distans. Bland annat intervjuer med konstnärer, inspelade föreställningar och utvalda digitala konstverk som finns tillgängliga på biennalens hemsida. Dessutom har två nya interaktiva VR-upplevelser skapats för att ta publik till Skanslandet och omfamna biennalens unika plats. Dessa upplevelser, kallade Quest Virtual Helsinki - Vallisaari Island, kan inom kort laddas ner från Oculus Store från den 9 juni.

För samtliga konstnärer och mer information, vänligen läs mer på:

Helsinki Biennial
Helsingforsbiennalen är ett internationellt samtida konstevenemang som äger rum på ön Skanslandet i Helsingsfors skärgård. Skanslandet är en före detta militärö med en unik kombination av vild natur och stadsarv. En kombination som ligger i linje med biennalens hållbara och ansvarsfulla värden. Det är gratis för allmänheten och varje upplaga av biennalen kommer främst att bestå av nya platsspecifika verk av ledande internationella konstnärer. Helsingforsbiennalen förkroppsligar stadens ambitiösa, kulturella vision om att utveckla Helsingfors konstscen både på en gräsrotsnivå och på en institutionell nivå. Biennalen är ett ambitiöst initiativ från Helsingfors stad och Helsingfors konstmuseum (HAM), under ledning av HAM:s chef Maija Tanninen-Mattila. Den inledande biennalen, The Same Sea, är kurerad av HAMs chefskuratorer Pirkko Siitari och Taru Tappola. Biennalen stöds av en internationell rådgivande kommitté bestående av kuratorer och akademiker inklusive Kari Conte, chef för program och utställningar vid International Studio and Curatorial Program (ISCP),Lena From, chef för specialprojekt vid Statens konstård och Joasia Krysa, professor i utställningsforskning vid Liverpool John Moores University och Liverpool Biennial.

Alicja Kwade: Big Be-Hide, 2019 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021
Vänster: Tuomas A. Laitinen: ΨZone, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021. Höger: Katharina Grosse: Shutter Splinter, 2021. Beställd av HAM/Helsingforsbiennalen 2021 © Katharina Grosse och VG Bild-Kunst Bonn, 2021. Med tillstånd från KÖNIG Gallery. Foto: Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021
Vänster: Dafna Maimon: Indigestibles, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021. Höger: Jaakko Niemelä: Quay 6, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021

Porkkalankatu 1
00180 Helsingfors

OM VISIT FINLAND
Visit Finland, är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.