HELT ENKELT VEGANSKT – Boksläpp från Djurens Rätt

Den nya kokboken Helt enkelt veganskt lanseras under Bokmässan, 22-25 september i Göteborg. Djurens Rätt gör sitt tionde år på mässan och finns på plats i monter A03:62, den som har vägarna förbi bjuds bland annat på smakprover från den nya bokens recept.

Helt enkelt veganskt släpps i samband med bokmässan i Göteborg

Det är hela sex år sedan Djurens Rätt lanserade sin första kokbok, som då hette Djurens Rätts bästa recept och var ganska ensam på vego-kokbokshyllan. Idag är det desto större trängsel bland titlarna.
Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation som arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djuren i livsmedelsindustrin är en av organisationens prioriterade frågor då det är det området där det största antalet djur används, antingen för att producera mat eller för att själva bli mat.

– Vi vill med denna kokbok göra det ännu enklare att välja veganskt, vi har hämtat inspiration från världens alla hörn. Boken har både rätter som alla känner igen och rätter som är mer typiska i andra världsdelar, bredden på veganskt mat är enorm och det ville vi verkligen lyfta, säger Francesca Vilches som författat kokboken och till vardags är ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Veganism är ett verktyg för enskilda individer att påverka samhället och dess syn på djur. Djurens Rätt beräkningar visar att en person som väljer en vegansk kost räddar ungefär 15 fåglar och däggdjur årligen och ytterligare cirka 2 000 fiskar som annars skulle hamnat direkt på tallriken eller som foder till andra djur.

– Genom att välja att ett liv fritt från animaliska produkter kan efterfrågan av djur minska och ett hisnande antal djur kan räddas, säger Francesca Vilches.

Francesca finns på plats för att presentera Helt enkelt veganskt på bokmässan i helgen och skriver annars på bloggen vegokoll.se.

Boken finns att köpa i Djurens Rätt shop www.djurensratt.se/shop

Helt enkelt veganskt släpps i samband med bokmässan i Göteborg

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.