Helt fossilfritt på Spendrups Bryggeri i Grängesberg

Sedan ett kvartal tillbaka använder vi på Spendrups uteslutande förnybar energi i produktionen i Grängesberg. Detta är ett stort och viktigt steg på vägen mot vårt mål att ha en helt fossilfri verksamhet år 2025.

Målet att bli fossilfria 2025 i vår produktion och våra transporter är snart verklighet. Sedan den 1 oktober 2019 används inget fossilt bränsle i produktionen i Grängesberg.

Vi använder nu istället RME, ett 100 procent växtbaserat bränsle gjort på raps, i kombination med inköpt förnybar el, samt två cirkulära bränslen: dels vår egen drav, som är en restprodukt från ölbryggningen, och dels biogas från vår avloppsrening.

Hans Lindgren, teknikchef, leder arbetet med energisystemen på Spendrups produktionsanläggningar i Grängesberg och Hällefors.

–Under 2020 strävar vi efter att öka nyttjandegraden av våra egenproducerade cirkulära bränslen drav och biogas ytterligare, så att de kan utgöra en större del av den totala energiförsörjningen, säger Hans Lindgren.

RME, eller rapsmetylester som det egentligen heter, köps in liksom grön el från vattenkraft.

– Det är dyrare, men det är bättre för miljön. Vi vill sträva mot noll. Det här är en del i vårt slutmål att bli fossilfria i vår produktion och våra transporter till 2025. I produktionen kommer vi vara fossilfria mycket tidigare, redan 2021. Nästa steg är att jobba mer med våra transporter i leverantörsledet.

Hans Lindgren, teknikchef Spendrups, 076 501 03 38. Hans.lindgren@spendrups.se

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups, 070 182 78 73. Anna.lidstrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.