Helt nya SEAT Leon en ledstjärna i segmentet.

• Avancerad belysningsteknik accentuerar designen interiört och extreriört på SEAT:s bästsäljare Leon
  • LED-strålkastare maximerar sikten för föraren, bakljuset sträcker sig elegant över hela bakpartiet, coast-to-coast.
  • Ambientebelysningen framhäver hur rymlig kupén är i nya SEAT Leon
  • Nya SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020

Martorell, Spanien, 18 december 2019. Med hjälp av belysningsteknik har SEAT givit nästa generation av Leon en alldeles speciellt charmerande personlighet. Helt nya SEAT Leon är försedd med belysningssystem som gör den dynamiska, sportiga och eleganta kompaktbilen ännu attraktivare, både betraktad utifrån och på plats i kupén.

2012, då den tredje generationen av modellen presenterades, var SEAT Leon den första i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare. Nu har SEAT:s hängivna konstruktörer och formgivare tagit belysningstekniken till nya höjder, bl.a. för att lyfta fram Leons tuffa nya designspråk i interiören.

Till detta ska läggas den helt LED-baserade utvändiga belysningen – ta t.ex. de dynamiska strålkastarna som med sin höga ljusstyrka förmår lysa upp även de mörkaste vägar på ett klart och tydligt sätt för föraren. Bak sträcker sig en ljuslist effektfullt hela vägen mellan baklyktorna. När man startar bilen spelas en kort ljusshow upp som välkomstceremoni.

Leon är också utrustad med dynamiska blinkrar som med sitt rinnande ljus indikerar ännu tydligare för medtrafikanterna vart man är på väg och på så sätt förbättrar trafiksäkerheten.

Och redan när man närmar sig bilen för att köra iväg, välkomnas man med att bilen projicerar ordet ”Hola!” (alltså ”Hej!”) på marken – en annan ny stilfull detalj på den senaste generationen av Leon.

”Avancerad belysningsteknik är en mycket viktig beståndsdel när man vill framhäva bilens design. För helt nya SEAT Leon har vi kunnat utnyttja detta i stor utsträckning för att lyfta fram den redan starka karaktären lite extra”, förklarar Alejandro Mesonero-Romanos, Director of Design på SEAT. ”Invändigt omsluts kupén av ambientebelysning fram vilket lyfter Leon till en ny nivå både när det gäller funktionalitet och elegans.”

När man satt sig skönt tillrätta i helt nya SEAT Leon, förstärker det innovativa belysningssystemet körupplevelsen med en helt LED-baserad ambientebelysning som löper över hela instrumentpanelen och över framdörrarna.

Belysningstekniken för helt nya SEAT Leon har utvecklats och designats vid SEAT Technical Centre i Martorell.

Den fjärde generationen av SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ fokuserar på mikromobilitetsprodukter och -tjänster avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i 75 länder. SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor och hela Leon familjen tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, SEAT Tarraco i Tyskland, SEAT Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i centrala Barcelona. Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i R&D-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och vidareutveckla företagets anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

SEAT Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.