Helt nya SEAT Leon en ledstjärna i segmentet.

• Avancerad belysningsteknik accentuerar designen interiört och extreriört på SEAT:s bästsäljare Leon
  • LED-strålkastare maximerar sikten för föraren, bakljuset sträcker sig elegant över hela bakpartiet, coast-to-coast.
  • Ambientebelysningen framhäver hur rymlig kupén är i nya SEAT Leon
  • Nya SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020

Martorell, Spanien, 18 december 2019. Med hjälp av belysningsteknik har SEAT givit nästa generation av Leon en alldeles speciellt charmerande personlighet. Helt nya SEAT Leon är försedd med belysningssystem som gör den dynamiska, sportiga och eleganta kompaktbilen ännu attraktivare, både betraktad utifrån och på plats i kupén.

2012, då den tredje generationen av modellen presenterades, var SEAT Leon den första i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare. Nu har SEAT:s hängivna konstruktörer och formgivare tagit belysningstekniken till nya höjder, bl.a. för att lyfta fram Leons tuffa nya designspråk i interiören.

Till detta ska läggas den helt LED-baserade utvändiga belysningen – ta t.ex. de dynamiska strålkastarna som med sin höga ljusstyrka förmår lysa upp även de mörkaste vägar på ett klart och tydligt sätt för föraren. Bak sträcker sig en ljuslist effektfullt hela vägen mellan baklyktorna. När man startar bilen spelas en kort ljusshow upp som välkomstceremoni.

Leon är också utrustad med dynamiska blinkrar som med sitt rinnande ljus indikerar ännu tydligare för medtrafikanterna vart man är på väg och på så sätt förbättrar trafiksäkerheten.

Och redan när man närmar sig bilen för att köra iväg, välkomnas man med att bilen projicerar ordet ”Hola!” (alltså ”Hej!”) på marken – en annan ny stilfull detalj på den senaste generationen av Leon.

”Avancerad belysningsteknik är en mycket viktig beståndsdel när man vill framhäva bilens design. För helt nya SEAT Leon har vi kunnat utnyttja detta i stor utsträckning för att lyfta fram den redan starka karaktären lite extra”, förklarar Alejandro Mesonero-Romanos, Director of Design på SEAT. ”Invändigt omsluts kupén av ambientebelysning fram vilket lyfter Leon till en ny nivå både när det gäller funktionalitet och elegans.”

När man satt sig skönt tillrätta i helt nya SEAT Leon, förstärker det innovativa belysningssystemet körupplevelsen med en helt LED-baserad ambientebelysning som löper över hela instrumentpanelen och över framdörrarna.

Belysningstekniken för helt nya SEAT Leon har utvecklats och designats vid SEAT Technical Centre i Martorell.

Den fjärde generationen av SEAT Leon premiärvisas den 28 januari 2020.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M