Helt nya SEAT Leon stärker sin ställning i kompaktsegmentet.

• SEAT:s bästsäljare visar upp en tuffare, elegantare och sportigare design
  • Bakpartiet på SEAT Leon visar på styrka och förstärker bilens kraftfulla utstrålning

Martorell, 15 jan. 2020 – Snart är helt nya SEAT Leon här. Designen på märkets senaste bil har utvecklats en hel del men bevarar den själ som är typisk för alla generationer av Leon. Designfilosofin ger uttryck för de värden som märket SEAT står för. Nästa generation av SEAT Leon sticker ut lite extra tack vare sina generösare mått, en mer beslutsam uppsyn, mjukare linjer och sitt ännu tydligare skulpterade bakparti.

Den uttrycksfulla designen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som gett designteamet stor flexibilitet och anpassningsmöjligheter. Samtidigt har måtten utökats på helt nya LEON, både för 5-dörrarsversionen och Sportstourer, vilket förädlat proportionerna i den nya designgeneration.

”Helt nya SEAT Leon har designats av våra formgivare på ett djärvt och okomplicerat sätt och förverkligats med både styrka och beslutsamhet. Okomplicerat för att vi på SEAT menar att det mesta går att säga med hjälp av några enkla linjer. Beslutsamhet och styrka eftersom de hör till de egenskaper som gör att ett ögonkast är allt som krävs för att känna igen och attraheras av en SEAT”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, chef för designavdelningen på SEAT.

Exteriören har utvecklats och resulterat i tydligare former och en mer elegant design som skapar färgnyanser när ljuset återspeglas i karossen som i en högre utsträckning ger ett tredimensionellt intryck.

LED-bakljuset som spänner över hela bakpartiet ger modellen en alldeles speciell karaktär. Belysningen och spoilern bildar linjer som ger betraktaren ett intryck av prestanda– även när bilen står still.

Designen på helt nya SEAT Leon är en vägvinnande mix av evolution och revolution som ger bilen en tuffare, mer kraftfull karaktär när man ser den på vägen och ett förfinat intryck både på avstånd och nära håll.

Nya SEAT Leon har utvecklats och designats vid SEAT:s anläggning i Martorell där den också kommer att tillverkas.

Den nya modellen har redan fått mycket uppmärksamhet. Den kommer att bli märkets säkraste och mest uppkopplade bil, bjuda på elektrifierade drivlinor och ha en attraktiv, mer utvecklad design. Än så länge kan du endast vila ögonen på designen bakifrån, men inom kort, närmare bestämt den 28 januari, avtäcks den fjärde generationen av SEAT:s bästsäljare.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven3.3.2020 16:50:29 CETPressmeddelande

Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion. Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla