Helt nya Volkswagen T-Cross får världspremiär i höst

Volkswagen utökar sitt SUV-program med T-Cross som i storlek positioneras under T-Roc. Nu erbjuder Volkswagen en första designskiss på den framtida SUV:en i småbilsklassen.

Designskiss på helt nya Volkswagen T-Cross.

Wolfsburg/Södertälje, 3 juli 2018 − T-Cross presenterades som konceptbil på bilsalongen i Genève år 2016. I höst är det världspremiär för den nästintill produktionsklara versionen. ”I am more than one thing” är budskapet med introduktionen av T-Cross – en bil som erbjuder mer utan att kosta mer.

T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace och Touareg kommer nu att vara Volkswagens fem SUV-modeller i Europa. T-Cross kommer också att erbjudas i Kina och Sydamerika.

Den 4 107 mm långa bilen är designad med karisma. Den är funktionell och smart konstruerad. Framhjulsdrivna T-Cross känner sig hemma i stadstrafiken men är också redo för de små och stora äventyren både inom och utanför stadsdjungeln.

Den modulära plattformen MQB skapar många möjligheter, till exempel kan baksätet justeras i längdled för mer knäutrymme eller mer utrymme för bagage. Plattformen innebär också att T-Cross lanseras på marknaden som en av de säkraste bilarna i sin klass, tack vare utmärkta krockegenskaper och ett stort spektrum av assistanssystem som normalt förknippas med större och dyrare bilar. T-Cross kommer att vara standardutrustad med bland annat Front Assist (närområdesövervakningssystem) och Lane Assist (filhållningsassistent) − "I am more than one thing”.

Film
Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör, och Klaus Bischoff, Volkswagens designchef, presenterar här nya T-Cross: https://youtu.be/1S8nY3sQxuk

Designskiss på helt nya Volkswagen T-Cross.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kristoffersson och Nerman försvarade sina positioner8.7.2018 18:39Pressmeddelande

Det blev blandad utdelning för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS i Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana. Johan Kristoffersson behåller sin tredjeplats i seniormästerskapet efter en pallplats i första racet och han hade mer på gång när en punktering satte stopp för segerjakten i andra racet. Hugo Nerman leder fortsatt juniormästerskapet efter ett fint andra race, där han slutade femma och var snabbaste junior.