Helt rätt att stänga Bromma flygplats

Naturskyddsföreningen välkomnar att regeringen idag meddelat att Bromma flygplats ska stängas.

- Detta är miljöpolitik när den är som bäst. Nu försvinner en starkt subventionerad flygplats med en helt orimlig placering mitt i människors boendemiljö, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med lokalkrets och länsförbund i årtionden uppmärksammat att Bromma flygplats utgör den största byggbara markytan som redan är exploaterad mitt i Stockholm.

Mitt i en skriande bostadsbrist förstör flygplatsen möjligheten att bygga nya bostäder på mark som lämpar sig utmärkt för nya attraktiva bostäder. Den försumbara markhyran som flygplatsbolaget Swedavia betalar till Stockholms stad är en subvention till flyget med miljarder.

Redan innan pandemin minskade flygresandet i takt med att medvetenheten om flygets stora klimatpåverkan ökade. En nedläggning av Bromma är en naturlig följd av mer hållbara resvanor.

- Vi gläds över att regeringen visar handlingskraft. Flygplatsen skulle av miljö- och säkerhetsskäl aldrig kunna få tillstånd att byggas idag. Flygplanen lägger en bullermatta över stora delar av huvudstaden och den märkliga särbehandlingen flyget fått genom att få använda det här centrumläget är oförenlig med en modern miljöpolitik, säger David Kihlberg, avdelningschef klimat- och juridik på Naturskyddsföreningen.