Heltidsgudar och halvtidsdöda i Orfeus & Eurydike. Kungliga Operan och Dramaten gör allkonstverk tillsammans
Vad är grejen om vi lurar döden lite? Kanske kan man lyckas med riktigt bra dans…? I tusentals år – ända sedan Orfeus försökte få tillbaka sin Eurydike – har vi berättat historien för varandra. Koreografen Örjan Andersson lyfter in myten i 2000-talet och visar upp ett genreöverskridande allkonstverk skapat för unga (från 12 år till högstadiet), där saknad och kärlek utforskas med hjälp av humor, dans och ungdomars egna berättelser.
I denna uppsättning blir Orfeus & Eurydike en blandning mellan dikt och verklighet, tusenårig historia och nutid. Arbetet föregicks av att ungdomar i årskurs 6-9 fick lära känna myten och reflektera kring frågor om kärlek och saknad. Librettisten Magnus Lindman blev särskilt intresserad av ungdomarnas tankar kring varför Orfeus gör som han gör och varför och vad ungdomarna skulle göra för att få tillbaka någon som de förlorat.
– Ungdomarnas texter fungerar som en mylla att samla material utifrån, säger koreografen och regissören Örjan Andersson och fortsätter: För mig är det första gången jag jobbar med röster från verkligheten, vilket är spännande.
I uppsättningen medverkar dansare och skådespelare. Det är första gången i modern tid som Kungliga Operan och Dramaten samarbetar i ett sceniskt projekt. Tillsammans skapar ensemblen ett rum av längtan, kärlek och frågor bland ormskinn, uppblåsbara likkistor och rosa och svarta rosor.
Bente Rolandsdotters kostymer korsar grekiska togor och antika masker med nutida mode.
– På museet Glyptoteket i Köpenhamn väcktes min tanke om hur två tusen år gamla stilar faktiskt har ganska mycket gemensamt med vår tids mode, berättar hon.
Jonas Redigs musik är nyskriven och har karaktären av en slags stämningsbärare. Den har komponerats under tiden som föreställningen arbetats fram. I Operans Rotunda har scenografChrisander Brun skapat ett föränderligt scenrum som laborerar med närhet och avstånd, högt och lågt, humor och allvar.
Det var strax efter vår tideräknings början som den romerske skalden Ovidius skrev ned berättelsen om det älskande paret Orfeus och Eurydike. Sedan dess har myten tolkats i oändligt många versioner, inte minst i opera-, teater- och danshistorien.
Eurydike vill utforska världen men råkar trampa på en orm och hamnar i dödsriket. Orfeus beger sig ned i underjorden för att förhandla med dödsrikets härskare Hades om att få tillbaka sin älskade…
Nyckelord
Kontakter
Torbjörn ErikssonPresschef
Tel:070-634 43 53torbjorn.eriksson@operan.seBilder
Länkar
Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Urpremiär för Andrea Tarrodis opera för barn23.4.2024 13:48:45 CEST | Pressmeddelande
Fredagen den 26 april har Vilse urpremiär i Rotundan på Kungliga Operan. En nyskriven opera för barn av den mångfacetterade tonsättaren Andrea Tarrodi och flerfaldigt prisbelönta textförfattaren Magnus Florin. Ellen Lamm har regisserat ett drömlikt vandringsdrama om Klara som går vilse och får hjälp att hitta hem.
Dags att fatta rätt beslut om renoveringen av Kungliga Operan22.4.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Statens Fastighetsverk (SFV) har nu överlämnat sin rapport avseende en kommande renovering av Operahuset. I SFV:s rapport presenteras två olika renoveringsförslag: Förstudien respektive Alternativet. Endast ett av dessa förslag har rätt förutsättningar för Kungliga Operans verksamhet och regeringsuppdrag som nationalscen för opera och balett – det förslaget heter Alternativet.
Kungliga Operan håller pressträff med anledning av planerna för renovering av Operahuset19.4.2024 15:24:07 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till pressträff den 22 april kl 10.00 i Operahuset med Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren och Kungliga Hovkapellets orkesterchef Helle Solberg.
Fira in våren med Verdi och La traviata i efterlängtad nypremiär på Kungliga Operan16.4.2024 09:24:18 CEST | Pressmeddelande
Verdis älskade operaklassiker om kampen för livet och kärleken är tillbaka. Ida Falk Winland gör åter rollen som Violetta och Joel Annmo hennes älskade Alfredo, för första gången tillsammans. La traviata får efterlängtad nypremiär på Kungliga Operans stora scen nu på fredag, den 19 april kl. 19.00.
Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande
Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum