Hemarbetsplatsen måste förbättras

För att minska smittspridningen bör så många som möjligt arbeta hemifrån. En viktig del i detta är att se till att hemarbetsplatsen är tillfredsställande. Men bara en av tre akademiker anser att de har en funktionell arbetsplats i hemmet, visar en undersökning som Akavia genomfört.

Bättre ergonomi krävs för att nöjdheten med hemarbetet ska öka, menar Lee Wermelin och Daniel Lind.

Akavia har låtit Novus fråga ett urval av yrkesverksamma om hur deras arbetsliv har påverkats av covid-19. Det visar sig då att hemarbetet har för många bidragit till minskad stress och högre välbefinnande i arbetet.

– De två absolut viktigaste aspekterna för att öka nöjdheten ytterligare med hemarbetet är bättre ergonomi och bättre sociala kontakter med kollegorna. Därefter följer färre störande moment, säger Lee Wermelin, ordförande på Akavia.

Med tanke på ergonomins och de störande momentens betydelse är det problematiskt att endast en av tre akademiker/tjänstemän har en väl avgränsad och funktionell hemarbetsplats, eftersom att jobba på distans är det som gäller nu för att få ner smittspridningen av covid-19. Det är än mer bekymmersamt att för få arbetar hemifrån. Fler än fyra av tio akademiker och andra tjänstemän jobbar sällan eller aldrig hemifrån.

– Att öka hemarbetet är avgörande och vi ser att detta i lika delar handlar om att fler arbetsgivare måste sätta ner foten och att enskilda medarbetare måste tänka till om arbetsuppgifterna verkligen kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen. Ett annat problem är att efterlevnaden av Folkhälsomyndighetens råd på arbetsplatserna är otillräcklig. Vi ser stora skillnader mellan råden och oförklarliga skillnader mellan olika sektorer, säger Daniel Lind, chefsekonom på Akavia.

För att minska smittspridningen på arbetsplatserna måste arbetsgivarna bli bättre på att riskbedöma verksamheten utifrån ett smittspridningsperspektiv och besluta om nödvändiga åtgärder. Regeringen har beslutat att Arbetsmiljöverket ska ta fram en vägledning till arbetsgivarna om hur smittan kan begränsas. Men detta uppdrag måste skärpas genom att myndigheten också får i uppdrag att:

• Genomföra en omfattande informationskampanj
  • Erbjuda konkret stöd och rådgivning
  • Följa upp graden av efterlevnad och föreslå förbättringsåtgärder.

– Rätt hanterat kan den kris som vi befinner oss i skapa förutsättningar för en utveckling av svenskt arbetsmiljöarbete. Det skulle bidra till ett ökat välbefinnande i arbetet och mer produktiva verksamheter, säger Lee Wermelin.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes 23/9-13/10 och besvarades av 1125 yrkesverksamma personer.