Hembygdsföreningarna som tog priset

Tre hembygdsföreningar fick ta emot utmärkelsen Årets Hembygdsförening av prinsessan Sofia vid en ceremoni när Sveriges Hembygdsförbund firade 100 år på Skansen. Prinsessan var hedersgäst på 100-årskalaset tillsammans med prins Carl Philip.

När Sveriges Hembygdsförbund för första gången delade ut utmärkelsen Årets Hembygdsförening gick priset till hembygdsföreningarna från Snötorp i Halland, Bureå i Västerbotten och Fagersta-Västanfors i Västmanland. Förutom äran och den positiva uppmärksamheten får föreningarna 10 000 kr vardera.

- Under jubileumsåret vill vi uppmärksamma hembygdsföreningarnas fantastiska arbete. Gemensamt för de tre föreningarna som får priset är en engagerande publik verksamhet och stark förankring i lokalsamhället,  säger Jan Nordwall.

Sveriges Hembygdsförbund ser en ökad aktualitet för rörelsen och hoppas att jubileumsåret ska locka nya medlemmar och främja bildande av nya hembygdsföreningar. Under hela helgen visar hembygdsföreningar från hela landet upp en mängd av aktiviteter för Skansens besökare.

-Vi har mycket gemensamt med hembygdsföreningarna i Sverige, säger Skansenchefen John Brattmyhr, och vi hoppas kunna bidra till att göra deras engagemang och energi synligt i och med denna fina helg.

Läs mer om evenemanget och ladda ned programmet

www.hembygd.se/skansen

För mer information, kontakta vinnarnas representanter:

Lars-Erik Björklund, ordförande Snöstorps Hembygdsförening, 0705-534221, Skedala44@gmail.com, www.snostorpshembygd.se

Sven-Olof Andersson, ordförande Bureå hembygdsförening, 070-310 87 29, so@burea.se, www.hembygd.se/burea-hembygdsforening

Rita Södergård, ordförande Fagersta-Västanfors hembygdsförening, 073-577 28 25, rsodergard@gmail.com, www.hembygdsgarden.nu

Sveriges Hembygdsförbund
Olov Norin, kommunikatör Sveriges Hembygdsförbund, 070-789 71 01, olov.norin@hembygdsforbundet.se

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, jan.nordwall@hembygdsforbundet.se

www.hembygd.se/press