Hembygdsföreningarna som tog priset

Tre hembygdsföreningar fick ta emot utmärkelsen Årets Hembygdsförening av prinsessan Sofia vid en ceremoni när Sveriges Hembygdsförbund firade 100 år på Skansen. Prinsessan var hedersgäst på 100-årskalaset tillsammans med prins Carl Philip.

När Sveriges Hembygdsförbund för första gången delade ut utmärkelsen Årets Hembygdsförening gick priset till hembygdsföreningarna från Snötorp i Halland, Bureå i Västerbotten och Fagersta-Västanfors i Västmanland. Förutom äran och den positiva uppmärksamheten får föreningarna 10 000 kr vardera.

- Under jubileumsåret vill vi uppmärksamma hembygdsföreningarnas fantastiska arbete. Gemensamt för de tre föreningarna som får priset är en engagerande publik verksamhet och stark förankring i lokalsamhället,  säger Jan Nordwall.

Sveriges Hembygdsförbund ser en ökad aktualitet för rörelsen och hoppas att jubileumsåret ska locka nya medlemmar och främja bildande av nya hembygdsföreningar. Under hela helgen visar hembygdsföreningar från hela landet upp en mängd av aktiviteter för Skansens besökare.

-Vi har mycket gemensamt med hembygdsföreningarna i Sverige, säger Skansenchefen John Brattmyhr, och vi hoppas kunna bidra till att göra deras engagemang och energi synligt i och med denna fina helg.

Läs mer om evenemanget och ladda ned programmet

www.hembygd.se/skansen

För mer information, kontakta vinnarnas representanter:

Lars-Erik Björklund, ordförande Snöstorps Hembygdsförening, 0705-534221, Skedala44@gmail.com, www.snostorpshembygd.se

Sven-Olof Andersson, ordförande Bureå hembygdsförening, 070-310 87 29, so@burea.se, www.hembygd.se/burea-hembygdsforening

Rita Södergård, ordförande Fagersta-Västanfors hembygdsförening, 073-577 28 25, rsodergard@gmail.com, www.hembygdsgarden.nu

Sveriges Hembygdsförbund
Olov Norin, kommunikatör Sveriges Hembygdsförbund, 070-789 71 01, olov.norin@hembygdsforbundet.se

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, jan.nordwall@hembygdsforbundet.se

www.hembygd.se/press

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.