Hemnet: Ett skifte till köparnas marknad

Bostadspriserna i Sverige har hittills inte sett några dramatiska fall på grund av coronakrisen. Intresset av att surfa bostadsannonser har heller inte minskat, utan tvärtom ökat, under mars månad. Förra veckan tillbringade hemnetbesökarna hela en miljon timmar på sajten.
Foto: Aleksandra Svyripa, Unsplash, CC-licens.

Ett ökat antal annonser som läggs ut på Hemnet, undersökningar som visar på minskade förväntningar på prisökningar och snabbare affärer tyder på en klar oro över vad som kommer ske på marknaden framöver. Det berättar Hemnets presschef Staffan Tell i EFN:s bostadspodd Kvadrat:

Ska man spekulera lite framåt, så har vi sett att utbudet har ökat och det kommer troligtvis att fortsätta att öka. Det skiftar från att vara en säljares marknad till att bli mer av en köpares marknad. Men om det kommer ske något drastiskt och bli en sorts Black Friday-rea på bostäder framöver låter jag vara osagt”, säger han.

Programmet gästas också av Jonas Gustavsson, affärsområdeschef, ekonomisk förvaltning, Nabo. Han berättar att bostadsrättsföreningar nu riskerar minskade lokalintäkter från hårt drabbade restauranger och butiker samt att inte alla medlemmar har råd att betala sina avgifter i tid.

Däremot tror han att bostadsrättsföreningar runt om i landet inte kommer att få så stora problem att de tvingas till att till exempel chockhöja månadsavgifterna. Regeringen har även fattat beslut om visst stöd för hyresnedsättningar för vissa typer av verksamheter på grund av coronakrisen.

De flesta föreningar kan nog komma fram till en bra lösning med sina lokalhyresgäster. Vi hoppas ju på att till exempel restaurangbranschen kommer blomstra snart igen, men det är klart att det beror ju på hur länge detta pågår”, berättar han.

Fredrik Nordquist, rådgivare på Konsumenternas bankbyrå, påpekar vikten av att att kontakta sin banken så snart som möjligt, om man som enskild individ har påverkats allvarligt ekonomiskt av coronakrisen.

Om du hamnar i en situation då du inte kan betala för ditt bolån, så kontakta kreditgivaren och förklara ditt problem. Försök att hitta en lösning tillsammans. Det ska man göra så tidigt som möjligt då man inser att man kommer hamna i de här problemen med att kunna betala, annars kan det få allvarliga konsekvenser”, förklarar han.

Se hela avsnittet här (29:48 min, nytt fönster)
Lyssna på podden här

Foto: Aleksandra Svyripa, Unsplash, CC-licens.