Hemnetutmanare och bostadspriser i säsongspremiären av Kvadrat

Hemnet får konkurrens. I dagarna lanseras en ny sajt för bostadsannonser, Boneo. I säsongspremiären av EFN:s bostadspodd Kvadrat berättar Boneos styrelseordförande MARCUS SVANBERG om bakgrunden till att den nya sajten startas.

Från vänster: Petra Bergman, programledare, Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar fastighetsförmedling och styrelseordförande Boneo, Lena Fahlén, global analyschef Handelsbanken och Joakim Båge, programledare. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

“Jag och ett antal branschkollegor har reagerat över att Hemnet har närmast ett monopol i dag på bostadsannonser,” säger Marcus Svanberg.

Enligt honom anser mäklarna att Hemnet genom sin monopolställning har drivit igenom oskäliga prishöjningar. Den nya sajten ska hålla en lägre prisnivå än Hemnet.

I podden berättar också Lena Fahlén, Handelsbanken, om åt vilket håll hon bedömer att bostadspriserna är på väg.

Gäster:

Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar fastighetsförmedling och styrelseordförande, Boneo.

Lena Fahlén, global analyschef, Handelsbanken.

Programledare är Petra Bergman och Joakim Båge

Lyssna på podden här (19:32 min) eller där poddar finns.

EFN:s bostadspodd Kvadrat finns också i videoformat att se här.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.