Hemställan om fortsatt distansutbildning

Under 2021 infördes en tillfällig nationell regeländring, på grund av Covid-19, som möjliggjorde distansutbildning på samtliga 35 fortbildningstimmar istället för 12 timmar som direktivet anger. Transportföretagen vill nu att regeringen möjliggör fortsatt nationellt undantag där distansutbildning får ske för samtliga 35 timmars YKB-fortbildning under åtminstone hela 2022.

Foto: Transportföretagen

Transportbranschen har under flera år eftersträvat ett mer anpassat och flexibelt regelverk rörande yrkeskompetensbevis, YKB, för att möjliggöra att fortbildningens obligatoriska 35 utbildningstimmar kan uppfyllas genom distansutbildning.

En hemställan om att möjliggöra fortsatt distansutbildning är nu överlämnad till infrastrukturdepartementet. Denna bifogas i pressmeddelandet.

Foto: Transportföretagen

Transportföretagens elbilskurser har nu nått 300 fordonsyrkeslärare20.12.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

I dagarna passerade precis 300 utbildade yrkeslärare inom el och hybridfordonsteknik. När en ny läroplan kom till gymnasieskolans fordonsprogram, bland annat innehållande el och hybridbilsteknik, såg Transportföretagen direkt behovet av att fortbilda yrkeslärarna. Utbildningen som togs fram har nu arrangerats på ett tiotal orter runtom i landet. 165 yrkeslärare utbildades 2020 och ytterligare 140 yrkeslärare kunde utbildas under hösten.