Resia AB

Hen vill svenskarna ha som reseguide på nästa semesterresa

Dela

Att ha en kändis som reseguide på semesterresan är något som kan förgylla vilken semester som helst – om det är rätt person vill säga. På uppdrag av Resia ställde Kantar Sifo frågan ”Vilken kändis skulle du helst vilja ha som reseguide på nästa resa?” till svenska folket. Vinnaren blev samma person som man enligt förra undersökningen även vill sitta bredvid på flyget.

 – Den kända person svenskarna helst vill ha som reseguide på sin nästa semesterresa är ingen annan än Leif GW Persson. Han knep guldmedaljen före många andra spännande profiler. Att Leif vinner omröstningen handlar mycket om att han blivit kultförklarad samt att svenskarna törstar efter hisnande kriminalhistorier. Mest populär är Leif bland männen medan han bland kvinnorna får nöja sig med en tredjeplats, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Lika många kvinnor som män
På topplistan syns i år lika många kvinnor som män och det är en mix av såväl idrottsmän, som poddstjärnor, hotellkungar, författare, tv-personligheter och komiker. Precis som föregående år är humor en gemensam nämnare för de flesta på listan. Att få skratta på semestern är viktigt för svenskarna, och tydligen även i kombination med brott och kriminalhistorier.

Leif GW Persson svenskarnas stora favorit
2017 utsågs Leif i samma SIFO-undersökning till den svenskarna helst sitter bredvid på flyget. I år kniper han alltså även förstaplatsen men den här gången var frågan vem svenskarna helst vill ha som reseguide på nästa semesterresa. I en undersökning som gjordes av Hyresgästföreningen 2017 blev Leif även den svenskarna helst vill ha som granne.

I en intervju som gjordes av TV 4´s Nyhetsmorgon i mitten av maj svarade Leif följande på frågan varför just han är så populär bland svenskarna.

 – Jag vet inte, men om man ska vara objektiv i förhållande till sig själv så är den avgörande förklaringen nog att tillräckligt många varken har rest med mig eller haft mig som granne. Den som jag nästan enbart reser med nu för tiden är min fru och hon är ju inte lika road. Hon skulle säkert, om möjligt, välja annat resesällskap, säger Leif GW Persson.

Männen vill ha Leif och kvinnorna Mia
Svenska kvinnor och män har olika önskemål när det kommer till val av reseguide. Männens topp 3 är 1) Leif GW Persson 2) Petter Stordalen 3) Tilde de Paula Eby medan kvinnornas är 1) Mia Skäringer 2) Petter Stordalen 3) Leif GW Persson. Den gemensamma nämnaren för samtliga är starka personligheter som engagerar svenskarna och som därför blivit folkkära.

 Måns, Persbrandt och Attenborough
I undersökningen fanns det både färdiga alternativ att välja mellan och utrymme för fri text där man kunde fylla i sin favorit om denne saknades på listan. De namn som var mest populära på den fria listan var Måns Zelmerlöw, Glenn Hysén, Annelie Pompe, Kung Carl XVI Gustaf, Mikael Persbrandt, Fredrik Lindström och David Attenborough.

  – Svenskarna har tyckt till och det råder inga tvivel om att det skulle kunna bli många intressanta resor framöver. Vi tar självklart det här som en utmaning och det vore fantastiskt kul att kunna erbjuda en gruppresa med någon av de här profilerna i framtiden, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

*Topp 10 på svenskarnas önskelista över reseguide:

  1. Leif GW Persson
  2. Mia Skäringer
  3. Petter Stordalen
  4. Tilde de Paula Eby
  5. Gunde Svan
  6. David Hellenius
  7. Renée Nyberg
  8. Felix Herngren
  9. Camilla Läckberg
  10. Alexander Pärleros

*SIFO-undersökningen gjordes i april 2019. Totalt gjordes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 15 till 79 år.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

 

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Hit reser svenskarna i jul30.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Allt fler svenskar väljer att fly julstressen och firar istället jul tillsammans med nära och kära på en solig strand, ett böljande hav eller en gnistrande alptopp. Med tanke på hur få semesterdagar man behöver offra för en riktigt lång ledighet i år har man alla möjligheter i världen att ta en välförtjänt paus från alla måsten. Långväga resmål ökar stort och julens hetaste storstad koras. Hit reser svenskarna i jul.

Spännande nykomlingar bland svenskarnas vinterfavoriter3.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Augusti är förbi och med den även sommarvärmen. Många svenskar längtar tillbaka till värmen och ser därför till att solsäkra vinterns semester redan nu. Bland vinterns resmål syns ökningar till bland annat Bangkok (+16 %), Sydney (+12 %) och Denpasar (+58 %). Bland charterresmålen är det störst ökningar till spännande resmål utanför topp tio som bland annat Goa (+200 %) och Banjul (+10 %). Även Larnaca ökar i popularitet bland svenskarna (+39 %).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum